„ПОЛИТИКА“:
БЕОГРАД – Одлуком Републичке комисије за спровођење завршног испита, којом је успех на завршном испиту елиминисан као критеријум за рангирање ученика, прекршени су Закон о основама система образовања и васпитања, Закон о средњем образовању и васпитању и Правилник о упису у средњу школу, указао је заштитник грађана Саша Јанковић.
Та два закона и Правилник изричито захтевају да резултати теста буду урачунати у успех ученика и наводе их, чак, као први критеријум.
Јанковић је упозорио да је мала матура обиловала незаконитостима и пропустима, а Министарство просвете одговорило тврдњом да је заштитник грађана прекорачио овлашћења, позивајући га да наведе које су одредбе закона прекршене.
Јанковић је прецизирао да су том одлуком комисије прекршени члан 82. Закона о основама система образовања и васпитања и члан 2. Правилника о упису у средњу школу, па и члан 38. новог Закона о средњем образовању и васпитању.
„Покушај Министарства просвете да још једном порекне незаконитости, пропусте и одговорност, говори да личну одговорност треба тражити и на вишим просветним дужностима него што је заштитник грађана до сада сматрао, па и највишој”, навео је заштитник грађана.
Јанковић је подсетио Министарство просвете да је Републичка комисија, чији је председник помоћник министра просвете Зоран Костић, на седници која је одржана 24. јуна одлучила да су „сви ученици кои су приступили полагању завршног испита… обавили завршни испит”. Комисија је такође одлучила да ће се рангирање ученика за упис у средњу школу вршити на основу успеха у претходном школовању, резултатима постигнутим на такмичењима и успеха на пријемном испиту.
Како је саопштио Јанковић, у образложењу одлуке Републичке комисије – међутим – изричито се наводи да се остварени бодови на тестовима (ни из српског, односно матерњег језика, ни из математике) неће користити за рангирање ученика.
Уколико код министарства просвете постоји сумња у стручност Саше Јанковића, његових заменика и стручних служби, питање је због чега Министарство просвете игнорише став Националног просветног савета које је ваљда довољно стручно за просветна питања, наведено је у саопштењу заштитника грађана.
Јанковић је подсетио да је Национални савет саопштио да је забринут и огорчен због начина на кои је спроведен завршни испит у основној школи, као и због покушаја да се тај испит положи на недозвољне начин. „Са жаљењем констатујемо да је тиме нанета непроцењива штета васпитно-образовном процесу у целини и додатно угрожен вредносни систем у нашем друштву… Национални просветни савет стога сматра да сви актери у овом процесу треба да сносе адекватну личну и професионалну одговорност”, саопштио је Национални просветни савет.
Кад је реч о најави помоћника министра просвете да ће деци излазити у сусрет уписом већег броја ученика у одељења, заштитник грађана подсећа да је чланом 29. Закона о средњем образовању и васпитању прописано да се „настава изводи у одељењу до 30 ученика, у групи, односно појединачно, у складу са школским програмом.”