И. МИЋЕВИЋ | 23. август 2014. 12:41 |
„Новости“ на састанку министра и наставника. Вербић: Убудуће мање времена за администрацију, више за рад са ђацима
МНОГИ наставници више времена проведу попуњавајући формуларе, дневнике, матичне књиге, пишући извештаје и портфолио, него у учионици са ђацима. Када у школу дођу инспектори, најбоље оцене добије онај ко је најпедантније све попунио, а не онај ко је најбоље радио са децом.
И баш зато је преобимна и често сувишна администрација при самом врху просветарских проблема. Да би се ова лоша пракса променила, Министарство просвете приводи крају писање правилника, који ће бити објављен до почетка школске године. Месец дана прикупљали су примедбе које су стизале из зборница, а јуче је министар просвете, науке и технолошког развоја др Срђан Вербић посетио ОШ „Иво Андић“ у Београду, како би у разговору са наставницима чуо шта их све мучи у свакодневном раду, а требало би да се промени. На састанку је била и екипа „Новости“.
– Чак 96 одсто просветног буџета одлази на плате и са она преостала четири процента може мало тога да се уради. Али и без улагања можемо да смањимо непотребну администрацију – рекао је Вербић окупљеним наставницима. – Ако пишете нешто што нико не чита, то треба да престанете да радите. Хоћемо да то време потрошите на индивидуални рад са ученицима, на допунску и додатну наставу и секције.
Учитељи су се пожалили да три пута пишу исте ствари – у матичне књиге, у дневник, а потом и у књижицу. Предложили су да се укине описна оцена и да остане само писано мишљење учитеља о сваком ђаку. Жалили су се министру и да су доскоро имали обавезу да пишу пенкалом, а слова се размрљају, обришу после неког времена. Много је било недоумица и око деце обухваћене инклузијом – преобимна папирологија коју воде о њиховом напретку.
– У школском дневнику погрешно су уписане табеле за неоправдане изостанке, као и оне за изборне предмете – упозорила је Маријана Вилотић, наставница математике.
Она је навела и низ примедби на портфолио који наставници морају да пишу, као и да ту има много недоречености и нелогичности. Навела је да на почетку године треба да упишу план стручног усавршавања, иако се у том тренутку не зна ни који ће све семинари да буду у понуди. Колеге су се сложиле са њом и око тога да је сувишно писање есеја, у коме треба да изнесу личну филозофију. Наставници су незадовољни и што се инспекција бави формалностима, а не суштином.
– Понижавајуће је када ми, без разговора са мном, као замерку напишу то што сам обичном оловком уписала неоправдани изостанак. А да су ме питали, објаснила бих да је тек требало да родитељи донесу оправдање – напоменула је наставница Драгана Васиљевић.
Државна секретарка Снежана Марковић обећала је наставницима да ће, са тимом од 12 наставника, до 1. септембра решити многе од ових проблема, а да ће се касније бавити и оним побошљањима која захтевају измене закона и правилника.
ДРУГАЧИЈЕ ОЦЕЊИВАЊЕ
– НАЧИН оцењивања морамо да променимо из корена – казао је Вербић. – Многи наставници су сигурно незадовољни што морају да дају толики број високих оцена. Не морају све оцене да буду бројчане, већ би могле да се уведу описне скале. А и општи успех не говори много – само служи да се оцене са 4,40 поправљају на 4,51, да би неко био одличан.