Коментар ФБГ:
Како да поверујемо овој намери Министарства просвете?
Још 2003, у тадашњем новом кровном закону, стоји да наставници могу да напредују у служби кроз четири звања педагошког саветника и да им та звања доносе већу плату.
Од тада, ништа се није догодило.
И данас то у закону стоји. Да се пре 14 година искрено приступило примени закона из 2003, данас не бисмо више имали уравниловку у школама, која је највећа пошаст у српском образовању.
Занемарљив број наставника напредује у својој каријери, јер не постоји мотивација кроз награђивање квалитета. А мотивација не постоји јер ниједној просветној власти у последњих 14 година није стало до тога.
Не сме се дозволити да неки наставници постану квалитетнији од осталих!
Јер, ако просветне власти дозволе да неки наставници постану квалитетнији од осталих, онда премијерка више не може да изјави како наставник чита новине на часу и ради 3 сата дневно. Не може више свако, ко први устане, да прво оплете по учитељици која наводно није пазила на децу док су прелазила улицу. Не може просветни инспектор да утврди да је професорка изазвала ученика који ју је два пута гађао мобилним телефоном. Не може…
Боје се просветне власти да ће квалитетнији наставници да се побуне против дисквалификација које се не односе на њих, јер су они квалитетнији од осталих.
Боље је овако: да наставници не знају да ли су квалитетнији од осталих.
Додвори се јавности, родитељима и пензионерима. Оплети увек по свим наставницима који су сви нерадници. Од јавности сакри да је у протеклих 14 година само неколико десетина наставника напредовало у стицању звања педагошког саветника. Али, зато јавно оптужи све наставнике основних и средњих школа (њих 110 хиљада) да раде три сата дневно, да им распуст траје три месеца и да читају новине на часу!
И зато, како да поверујемо овој намери Министарства просвете?
„Данас“:
Од идуће школске године предвиђено награђивање просветних радника
Први пут од 2003. године, Министарство просвете је предвидело да ће наставници који имају неко од четири звања добити увећану плату од идуће школске године. Међутим, још не зна како ће се то спровести у пракси и на колики проценат повишице просветари могу да рачунају.
– Чињеница је да Закон о основама система образовања и васпитања даје право на увећану плату за стечено звање и одредио је рок, али питање остваривања тог права тек треба да се уреди прописима који нису у делокругу Министарства просвете. Тренутно је у поступку доношења Нацрт закона о запосленима у јавним службама који треба да реши и питање увећања плата за стечено звање према прописима из области образовања – речено је Данасу у Министарству просвете.
Према пројекцији Министарства просвете, плата педагошког саветника требало би да буде увећана за пет одсто, док ће самостални педагошки саветник добити повишицу од седам одсто. За вишег педагошког саветника предвиђено је повећање зараде са 10 одсто, а 12 одсто следовало би високом педагошком саветнику, али према подацима Министарства, у Србији тренутно нема наставника у ова два звања. У школама је највише запослених у првом, најнижем звању педагошког саветника – таквих је 312 у основним и 138 у средњим школама. Укупно 32 самостална педагошка саветника ради у основним, а 20 у средњим школама. Према незваничним сазнањима Данаса, свега један или два наставника су конкурисали за звање вишег педагошког саветника, али процедура избора још није завршена.
Синдикати образовања поздрављају намеру државе да награди најамбициозније наставнике, али сумњају да ће се то постићи Законом о запосленима у јавним службама, против кога се жестоко боре.
Јасна Јанковић, председница Уније синдиката просветних радника, каже за Данас да поменута одредба о увећању плате наставницима са звањима, убачена у закон још 2003, никад није имплементирана, али не због недостатка новца, јер је реч о малом издатку, имајући у виду о ком броју просветних радника је реч. Јанковићева за немар окривљује све бивше просветне власти, указујући и на, како каже, велики проблем српске просвете – уравниловку. Она сумња да ће плаћање наставника сходно стеченом звању бити решено Законом о запосленима у јавним службама. Указује да према нацрту тог закона директор препоручује ко ће бити сврстан у који платни разред, а количина пара остаје иста, што значи да, “уколико наставнику плата буде повећана за 200 динара, толико ће бити одузето теткици и обрнуто”.
– Нико не зна како ће се вредновати плаћање наставника са звањима и не верујем да ће се то примењивати пре 2019. Буџет за образовање је смањен, па ће разлика између образовања и других делатности бити још већа – сматра Слободан Брајковић, председник Синдиката радника у просвети Србије.
(Данас)