„Курир“:
ОМБУДСМАН УСТАО У ОДБРАНУ ЂАКА:
Признајте спорни одговор из физике и вратите деци пола бода!
БЕОГРАД – Заштитник грађана Саша Јанковић затражио је да се овогодишњим малим матурантима призна одговор вредан пола бода на спорно питање из физике!
Захваљујући томе, осмаци који су малу матуру полагали у јуну, кикснули баш на том питању из физике и жалили се јер је у збирци задатака одговор био погрешан, моћи ће сада да поврате својих пола бода и можда упишу школу коју су у старту желели.
Део малих матураната био је оштећен јер су један задатак решавали вођени примером из Збирке у којој је одговор био нетачан због техничке грешке.
Омбудсман је тражио да Министарство просвете оштећенима призна тих пола бода, иако просветари тврде да је на том задатку могао да погреши само онај ђак који је решења учио напамет, а не с разумевањем.
Омбудсман тражи исправку грешке почињене над оштећеним ђацима у року од 15 дана, али и одговорност за пропуст у Збирци:
„Данас“:
Александар Липковски, преседник Националног просветног савета, упутио отворено писмо заштитнику грађана
Јанковићева препорука је шамар просветној и научној јавности
Председник Националног просветног савета Александар Липковски изјавио је за Данас да је “запрепашћен” препоруком заштитника грађана Саше Јанковића да се ученицима призна нетачно решење у задатку из физике који су решавали на малој матуре.
У отвореном писму Јанковићу, председник НПС указује да је једино исправо оно што је Министарство просвете већ урадило – да се ђацима призна само тачан одговор, без обзира на штампарске грешке у збирци.
“Ако би се прихватила ваша препорука тиме би укупна просветна и научна јавност у Србији добила шамар, а будућност школовања наше (и ваше) деце и унука била још угроженија него што је сада. Научна истина је једна, а ђаци треба да буду подстакнути да трагају за њом, а не да уче напамет”, наводи Липковски.
Он каже да ће се о овом случају НПС изјаснити на првој седници у септембру.
“Као професор универзитета са стажом наставе од 40 година и као тренутни председник Националног просветног савета сматрам да је ваше понашање недопустиво. Заштитник грађана мора да штити све, па и дугорочне интересе грађана. Један од тих интереса је да се зна шта је добро а шта не, шта је тачно а шта погрешно. Ваша препорука доводи до релативизације појма истине и до релативизације знања коју ђаци стичу у школи. Како је могуће признати очигледно погрешан одговор? Сваки ученик који размишља приликом рада теста, простом али промишљеном елиминацијом утврдиће да једино одговор под 4 може бити тачан, јер су одговори под 1, 2 и 3 међусобно еквивалентни – приказују исти тип везе, како год се она звала. Наравно, све то под условом да није учио збирку напамет или да му, не дај Боже, није неко „шапутао“ одговоре из збирке. Дакле, ви подржавате оне ђаке који су одговарали без размишљања, руководећи се само наученим напамет из објављене збирке задатака („набубаним“) садржајем. Да ли је то могуће? Коју сте школу завршили господине заштитниче грађана? У којој су вас гимназији научили да је „бубање“ сигуран начин да добијете петицу? Ко вам је предавао математику и физику? Да ли сте домаће задатке радили из Венеове збирке? Или их уопште нисте радили…”, пише Липковски у писму Јанковићу.
Липовски сматра да они који су објавили збирку са погрешним одговором треба да сносе одговарајуће последице, али указује да су штампарске грешке постојале од како постоје књиге.