Форум београдских гимназија организује округли сто Реформа у карантину који ће бити одржан у четвртак, 9. децембра 2021. године са почетком у 10.30 часова, у Прес центру УНС-а, Кнез Михаилова 6/III.
Према истраживањима која су спроведена у претходном периоду, скоро трећина средњошколаца не уме да примени знања стечена на теоријској настави. Процена је да основну школу не заврши око 8% ученика, док половина наставника у основним и средњим школама нема заснован радни однос на неодређено време. Ово је тек део проблема са којима се суочава образовни систем у Србији.

Када је Младен Шарчевић, тадашњи министар просвете, 2017. године најавио опсежну реформу основношколског образовања и гимназија очекивања јавности су била велика, међутим, испоставило се да су проблеми почели да се јављају од првог дана њење примене. Ф Форум београдских гимназија је са првим доступним информацијама о реформи упозравао на потенцијалне проблеме, који ће се након њеног увођења испоставити као оправдани.
Скоро четири године од увођења реформе, јавност очекује од Министарства просвете сумирање резултата, као и смернице у ком правцу ће се она даље развијати.
Реформе у образовању, каква су очекивања од државне матуре, како је корона утицала на ђаке, а како на наставнике, да ли је све што је планирано реформом и реализовано у сложеним епидемиолошким условима, како је корона утицала на образовање у региону, докле су стигле Хрватска и Босна и Херцеговина са реформама и какви су услови за ученике и наставнике у њиховим школама. Ово су само неке од тема о којима ћемо разговарати на округлом столу са нашим саговорницима.
Учесници на округлом столу:
- др Борис Јокић, Институт за друштвена истраживања Загреб
- Намир Ибрахимовић, директор ОШ Сафвет – Бег Башагић Сарајево
- проф. др Иван Ивић, Филозофски факултет Универзитета у Београду, професор у пензији
- проф. др Александар Бауцал, Филозофски факултет Универзитета у Београду
- Дејан Илић, уредник у издавачкој кући Фабрика књига
- Александар Марков, Форум београдских гимназија
Позив је упућен и министру просвете, науке и технолошког развоја Бранку Ружићу, међутим, због раније преузетих обавеза министар је одбио учешће, а Министарство просвете до овог тренутка није обавестило Форум да ће делегирати другог представника.
Како да примене кад скоро ништа што уче нису ни видели? Како кад имају огроман број предмета, преобимно градиво и фонд часова већи и од наставника уопште да стигну и теорију да науче. И практична примена се учи, увежбава. Наш систем деци на настави предаје једно, пуку теорију, по нашем програму. А, на контролнима им задају практичну примену, нарочито из предмета који ће бити на малој односно великој матури. Или им предајте и питајте по нашем програму, или им предајте и питајте по програму који покрива Pisa тестирање. Наш систем образовања и програм је катастрофалан, те су нам деца зато и функционално неписмена. Србија у 6. категорији Pisa тестова нема ни 1% учесника. Можемо ми да се заваравамо, али на да бисмо иоле били у кораку са светом потребно је да за дупло смањимо број предмета, и да наставне јединице обрађујемо спорије. А не да прелећемо теорију, сумануто брзо. Ми практичну примену ни не стижемо да имамо у школама, деца ретко и кроз микроскоп гледају,… Сад почеше мало са одговорима на питања, на часу на овим кључним предметима. Иначе ћути, слушај и учи код куће. У Србији се не учи у школи. У школама се деца информишу шта да уче код куће и оцењују се. Али не шта су научили у школи. Већ шта су научили код куће, самостално или са приватним наставницима. Земља смо са највише приватних часова у свету, то треба истражити. Деца су по цео дан у школи, а код куће их тек чека посао. Наставници у последње време само говоре „То ће вам бити на државном испиту!“, па онда радите само то. Код нас се наставне јединице само прелећу, час за часом. Пауза у новом је само кад испитују. И то не шта су радили, већ по Pisa. У свету цео месец усавршавају наставну јединицу док је не доведу до савршенства. Код нас је само битно спровести план министарства, који се по функционалној неписмености деце није реформисао и оценити. Туга.