Сва питања везана за приступање Форуму школа Србије слати на: forumskolasrbije@gmail.com

ФОРУМ БЕОГРАДСКИХ ГИМНАЗИЈА

Синдикат радника запослених у београдским гимназијама

Ра­ду­но­вић: Закон је добар, само га не примењујемо

У сва­кој зе­мљи обра­зо­ва­ње увек мо­же би­ти бо­ље, а по­прав­ка на­шег је тра­си­ра­на Стра­те­ги­јом за раз­вој обра­зо­ва­ња до 2020. го­ди­не, ка­же пред­сед­ни­ца На­ци­о­нал­ног про­свет­ног са­ве­та про­фе­сор др Де­сан­ка Ра­ду­но­вић.

То што Стра­те­ги­ја пред­ви­ђа тре­ба­ло би да по­мог­не да на­ше обра­зо­ва­ње бу­де ква­ли­тет­ни­је, до­ступ­ни­је и пра­вед­ни­је, али, по ре­чи­ма др Ра­ду­но­вић, да би се то де­си­ло мо­ра­ју се при­ме­њи­ва­ти ме­ре за­цр­та­не овим до­ку­мен­том. Ме­ђу­тим, ма­да га има­мо већ ви­ше од го­ди­ну да­на, ак­ци­о­ни план за ње­го­ву при­ме­ну још ни­је ура­ђен, што по­ка­зу­је да нам вре­ме не зна­чи мно­го, јер све што пи­ше тре­ба пре­то­чи­ти у ак­тив­но­сти и ура­ди­ти на вре­ме.

– Струч­њак из Фин­ске ди­вио се на­шем За­ко­ну о осно­ва­ма си­сте­ма обра­зо­ва­ња и вас­пи­та­ња и оце­нио га као од­ли­чан, али је про­блем што га не при­ме­њу­је­мо – ка­же нам др Ра­ду­но­вић. – У Фин­ској је си­стем де­цен­тра­ли­зо­ван и шко­ле има­ју ве­ли­ка пра­ва, али и од­го­вор­ност и то пр­вен­стве­но пре­ма ло­кал­ној за­јед­ни­ци, јер за ту за­јед­ни­цу су зна­чај­ни ре­зул­та­ти ко­је шко­ла по­сти­же.

Код њих Ми­ни­стар­ство да­је са­мо окви­ре, за­дат­ке, шта се оче­ку­је да де­те зна, а на шко­ли је да то ре­а­ли­зу­је. Али код њих ди­рек­то­ре шко­ла не по­ста­вља ни јед­на пар­ти­ја и ни­су у по­зи­ци­ји, као код нас, да од­го­ва­ра­ју са­мо сво­јој пар­ти­ји и да им због то­га ни­ко ни­шта не мо­же, а да не од­го­ва­ра­ју ро­ди­те­љи­ма због то­га што су им упро­па­сти­ли де­цу ко­ја, што иду да­ље, све ма­ње мо­гу да се укло­пе. А мо­ра­ће јер тр­жи­ште тра­жи зна­ње, а не пе­ти­це без по­кри­ћа.. Код нас је пар­тиј­ски си­стем уни­штио би­о­ло­шки ин­стинкт ро­ди­те­ља и они ви­ше не схва­та­ју да је зна­ње је­ди­ни ка­пи­тал. Та­ко је јер др­жа­ва по­слу­је с ту­ђим па­ра­ма, а дру­штво је­де са­мо се­бе.

Је­дан од пред­у­сло­ва за ре­а­ли­за­ци­ју ци­ље­ва по­ста­вље­них Стра­те­ги­јом је и ре­ор­га­ни­за­ци­ја мре­же шко­ла, што је ве­ли­ки по­сао ко­јег се ни­ко до са­да ни­је озбиљ­но при­хва­тио. У ком прав­цу би та мре­жа тре­ба­ло да се ре­ор­га­ни­зу­је да би обез­бе­ди­ла и јед­на­ко ква­ли­тет­но и до­ступ­но обра­зо­ва­ње свој де­ци?

– Чи­ње­ни­ца је да смо си­ро­ма­шна др­жа­ва и да мо­ра­мо ра­ци­о­нал­ни­је ор­га­ни­зо­ва­ти обра­зов­ни си­стем, јер са­да се због ло­ше ор­га­ни­за­ци­је мно­го па­ра тро­ши не­ра­ци­о­нал­но. Ја сам ма­те­ма­ти­чар и сма­трам да све тре­ба из­ра­чу­на­ти. Ми мо­ра­мо из­ра­чу­на­ти да ли је ра­ци­о­нал­ни­је има­ти раз­у­ђе­ну мре­жу шко­ла и до­ћи и са сред­њом шко­лом до сва­ког уче­ни­ка или би ор­га­ни­зо­ван пре­воз до шко­ле био бо­ље ре­ше­ње. За ту ра­чу­ни­цу мо­ра­мо има­ти у ви­ду да, ако не­ма до­вољ­но ква­ли­тет­ног ка­дра, с том раз­у­ђе­ном мре­жом има­ће­мо до­ступ­но обра­зо­ва­ње али без ква­ли­те­та, чи­ме оно гу­би сми­сао, јер не­ће­мо до­би­ти ква­ли­тет­ну рад­ну сна­гу из шко­ла ко­је су нео­пре­мље­не.

С дру­ге стра­не, сред­ства ко­ја се уште­де на мре­жи шко­ла мо­гла би се утро­ши­ти на ђач­ки пре­воз и евен­ту­ал­но оброк у шко­ли. По­ред то­га, ве­ли­ка шан­са су и но­ве тех­но­ло­ги­је и мо­гућ­ност ор­га­ни­зо­ва­ња на­ста­ве на да­љи­ну са обез­бе­ђе­ним ком­пју­те­ри­ма, ко­ји би уче­ни­ци­ма би­ли на рас­по­ла­га­њу у њи­хо­вим сре­ди­на­ма. И по­тре­бе при­вре­де и прин­цип це­ло­жи­вот­ног уче­ња про­ме­ни­ли су усло­ве, али Ми­ни­стар­ство мо­ра на­пра­ви­ти ра­ци­о­нал­ну, фи­нан­сиј­ски одр­жи­ву и ква­ли­тет­ну мре­жу шко­ла. И стру­ка и за­ко­ни и прав­на ре­гу­ла­ти­ва до­бро су по­ста­ви­ли си­стем, али се кон­цепт ме­ња због днев­но­по­ли­тич­ких по­тре­ба. Не­до­след­но се ра­ди и све се сво­ди на лич­не кон­так­те у ко­је сва­ко, с пра­вом, сум­ња. Обра­зо­ва­ње мо­ра да бу­де ре­зул­тат кон­сен­зу­са, јер за сва­ку про­ме­ну по­сто­је от­по­ри на ло­ка­лу, али ако би се ви­де­ло да по­сто­је кон­сен­зус и кри­те­ри­ју­ми и ти от­по­ри би би­ли ма­њи.

Ка­ко на­ћи ба­ланс из­ме­ђу по­тре­ба тр­жи­шта ра­да и уче­нич­ких же­ља за на­став­ком шко­ло­ва­ња у си­ту­а­ци­ји ка­да је пре две го­ди­не у Ср­би­ји био исти број но­во­ро­ђе­не де­це и ме­ста на ви­со­ко­школ­ским уста­но­ва­ма, а исто­вре­ме­но су нам шко­ле за про­из­вод­на за­ни­ма­ња по­лу­пра­зне?

– Ви­со­ко обра­зо­ва­ње је зах­тев вре­ме­на, јер мно­ге по­сло­ве ће пре­у­зе­ти ма­ши­не. Ауту већ ви­ше не тре­ба ауто­ме­ха­ни­чар, не­го струч­њак за ком­пју­тер, у по­љо­при­вре­ди све ра­де ма­ши­не, али је по­треб­но све ви­ше зна­ња и ни на зе­мљи се не мо­же оста­ти без шко­ле. Др­жа­ва мо­ра про­це­ни­ти ко­ли­ко ка­дра јој је по­треб­но и шта ће фи­нан­си­ра­ти, а про­це­не мо­ра­ју би­ти у скла­ду с на­шом си­ту­а­ци­јом, а не с фин­ском.

Ми са­да има­мо си­ту­а­ци­ју да из сред­њих струч­них шко­ла 70% по­пу­ла­ци­је на­ста­вља шко­ло­ва­ње, а за тај на­ста­вак у тим шко­ла­ма они ни­су при­пре­мље­ни. Због то­га па­да ква­ли­тет ви­со­ког обра­зо­ва­ња јер на ње­му не мо­гу да се одр­же за­да­ти кри­те­ри­ју­ми, а и по­ред то­га, мно­ги не за­вр­ша­ва­ју фа­кул­те­те. На тај на­чин ми, прак­тич­но, ба­ца­мо ве­о­ма ску­по сред­ње струч­но обра­зо­ва­ње. Због то­га је и је­дан од ци­ље­ва Стра­те­ги­је да до 2020. го­ди­не по­ло­ви­на ге­не­ра­ци­је иде у гим­на­зи­ју и оспо­со­би се да на­ста­ви шко­ло­ва­ње, а сред­ње струч­не шко­ле с оглед­ним про­фи­ли­ма иду ка зах­те­ви­ма тр­жи­шта, ма­да се уво­ђе­њем оп­ште ма­ту­ре ни уче­ни­ци­ма из њих не за­тва­ра пут ка ака­дем­ским сту­ди­ја­ма – мо­гу не­ко­ме да се про­ме­не по­ро­дич­не окол­но­сти, да му се отво­ре очи у ме­ђу­вре­ме­ну… На при­мер, Сло­вен­ци др­же бес­плат­не јед­но­го­ди­шње при­пре­ме у гим­на­зи­ја­ма за уче­ни­ке ко­ји из сред­ње струч­не шко­ле же­ле да по­ла­жу оп­шту ма­ту­ру и на­ста­ве шко­ло­ва­ње.

Кон­цепт „ма­ле ма­ту­ре“, као уну­тра­шње про­ве­ре ква­ли­те­та оба­ве­зног шко­ло­ва­ња, али и фил­те­ра за на­ста­вак шко­ло­ва­ња, до­ве­ден је у пи­та­ње, пр­во афе­ром с про­ва­лом те­сто­ва, а за­тим и от­по­ром јав­но­сти уво­ђе­њу тре­ћег те­ста. За ко­га је све и ко­ли­ко овај ис­пит зна­ча­јан?

– Ма­ла ма­ту­ра нам по­ма­же да ви­ди­мо ка­кав нам је ква­ли­тет обра­зо­ва­ња, у ко­јој ме­ри су оства­ре­ни за­цр­та­ни ис­хо­ди и да ли их тре­ба ме­ња­ти. Њом ни­ко ни­је оште­ћен јер ни­ко не мо­же да пад­не. Она не ка­жња­ва де­цу што их ни­смо до­вољ­но на­у­чи­ли у основ­ној шко­ли, не­го је ко­рек­ци­ја ре­зул­та­та из те шко­ле, ко­рек­ци­ја за по­кло­ње­не оце­не… Али ове го­ди­не без те ко­рек­ци­је био је пот­пу­ни ха­ос јер је би­ло пре­ви­ше истих и про­би­ја­не су упи­сне кво­те. Она је и пра­вед­на јер ко је учио има пра­во пр­вен­ства, што је њен вас­пит­ни ефект и по­ру­ка – де­цо учи­те!

Ра­ду­јем се што је ми­ни­стар остао до­сле­дан и око уво­ђе­ња тре­ћег те­ста на за­вр­шном ис­пи­ту по­сле основ­не шко­ле, јер без ње­га основ­на шко­ла се сво­ди на срп­ски и ма­те­ма­ти­ку, а че­му слу­жи то што зна­те да про­чи­те­те текст а не зна­те шта он зна­чи? Јер и срп­ски и ма­те­ма­ти­ка слу­же да би се схва­ти­ли при­ро­да и дру­штво ко­је нас окру­жу­ју. Ја и да­ље ми­слим да су у па­ни­ци са­мо ро­ди­те­љи. Ши­ра „ма­ла ма­ту­ра“ по­мо­ћи­ће де­ци да се ис­ка­жу у дру­гим обла­сти­ма а на­ма ко­ји хо­ће­мо да по­пра­ви­мо си­стем, да ви­ди­мо где смо, док ће на­став­ниц­ма дру­гих пред­ме­та она би­ти мо­тив да се ма­ло ви­ше по­тру­де. За ових 20 го­ди­на тран­зи­ци­је ми смо из­гу­би­ли нор­мал­ност, пу­но је де­ви­јант­них по­ја­ва и мо­ра­мо ус­по­ста­ви­ти са­мо­ор­га­ни­зо­ван и кон­тро­ли­сан си­стем.

Без па­ни­ке и са до­бром ор­га­ни­за­ци­јом „ма­ла ма­ту­ра“ мо­же да бу­де ја­ко ко­ри­сна. Ге­не­рал­но, за си­стем обра­зо­ва­ња ва­жна је и по­де­ла од­го­вор­но­сти јер без ње има­мо по­кло­ње­не оце­не, про­ва­ле те­сто­ва. Са­да ће ве­лик део лич­не од­го­вор­но­сти би­ти на ди­рек­то­ри­ма шко­ла. Сма­трам да би ди­рек­то­ри тре­ба­ло да пот­пи­шу уго­во­ре и ту од­го­вор­ност да сно­се под прет­њом от­ка­зом.

Чак је и уче­шће на­ше зе­мље у на­ред­ном ПИ­СА тер­сти­ра­њу би­ло под зна­ком пи­та­ња. Да ли је то те­сти­ра­ње, као об­лик екс­тер­не про­ве­ре на­шег обра­зов­ног си­сте­ма, за нас пре­ску­по или пре­ва­жно?

– Днев­но се у не­ком јав­ном пред­у­зе­ћу про­не­ве­ри 130.000 евра, ко­ли­ко је по­треб­но да би на­ша зе­мља уче­ство­ва­ла у тро­го­ди­шњем ци­клу­су ПИ­СА те­сти­ра­ња, та­ко да но­вац си­гур­но ни­је про­блем. Да ли не­раз­ме­ва­ње љу­ди ко­ји мо­ра­ју да раз­у­ме­ју ва­жност овог уче­шћа или по­тре­ба и же­ља да се не­што за­ка­му­фли­ра, тек има­ли смо и обра­зло­же­ња да ово те­сти­ра­ње ни­је при­ла­го­ђе­но на­шој де­ци. То је сме­шно јер је те­сти­ра­ње при­ла­го­ђе­но де­ци из 80 зе­ма­ља у ко­ји­ма су ефек­ти обра­зо­ва­ња та­кви да си­гур­но тре­ба са њи­ма да се уса­гла­си­мо, уме­сто да твр­ди­мо да је на­ше обра­зо­ва­ње до­бро и иза­ђе­мо из овог ме­ђу­на­род­ног те­сти­ра­ња. То би би­ло за­би­ја­ње гла­ве у пе­сак, што за нас као зе­мљу не би би­ло до­бро.

Да­ни­ца Де­ве­чер­ски

 

Са три те­ста у два да­на 40 бо­до­ва?

 

Да ли су ко­нач­но утвр­ђе­ни сви де­та­љи око тре­ћег те­ста на за­вр­шном ис­пи­ту на кра­ју основ­ног обра­зо­ва­ња?

– На­ци­о­нал­ни про­свет­ни са­вет је с об­зи­ром на то да је пет пред­ме­та у тре­ћем те­сту оби­ман са­др­жај, тра­жио од За­во­да да из­дво­ји основ­ни сет стан­дар­да што је мо­гу­ће оп­шти­јег ти­па, не књи­шких не­го здра­во­ра­зум­ских. Су­ге­ри­са­ли смо и да се због уво­ђе­ња тре­ћег те­ста про­ме­ни бо­до­ва­ње, та­ко да се те­сто­ви из срп­ског и ма­те­ма­ти­ке бо­ду­ју са по 10 бо­до­ва, да се у њи­ма сма­њи број пи­та­ња, те да се с па­у­зом по­ла­жу истог да­на, а тај тре­ћи да се бо­ду­је са мак­си­мал­но 20 бо­до­ва и по­ла­же дру­ги дан. Су­ге­ри­са­ли смо и да за­сту­пље­ност пред­ме­та у шко­ли не бу­де основ­ни кри­те­ри­јум при пра­вље­њу тре­ћег те­ста, јер све је ви­ше ин­тер­ди­сци­пли­нар­них са­др­жа­ја, па да та­ква бу­ду и пи­та­ња. Ко­нач­ну од­лу­ку о све­му до­не­ће За­вод за вред­но­ва­ње ква­ли­те­та обра­зо­ва­ња и вас­пи­та­ња.

МЕДИЈИ

СИНДИКАТ

ОБРАЗОВАЊЕ

Најновије на сајту

Scroll to Top

Приступница

Задовољство нам је што показујете интересовање за учлањење у Форум београдских гимназија. У наставку можете попунити приступницу и придружити се нашој организацији. Уколико у вашој школи постоји наша организација, можете контактирати нашег представника и учланити се у школи. Уколико Форум нема организацију у вашој школи, можете нам се придружити као појединачни члан. Надамо се да ће то бити први корак ка ширењу организације и у вашој школи.

Да бисте се прикључили Форуму потребно је да попуните све податке. Након што попуните податке, послаћемо вам приступницу коју је потребно потписати чиме и званично постајете наш члан.

Важно: Слањем ваших података путем сајта, сагласни сте са обрадом тих података за потребе наше организације у складу са законом. Ваши подаци ће бити коришћени искључиво у сврхе за које су прикупљени и неће бити уступани ни дељени трећој страни ни у ком случају.

Правни саветник

Поштовани чланови Форума београдских гимназија,

Обавештавамо Вас да је Главни одбор Форума београдских гимназија, имајући у виду потребе и интересе нашег чланства за пружање правне помоћи, на седници одржаној дана 10.октобра 2018. године, једногласно донео одлуку да се ангажује Милан Кука, дипломирани правник са положеним правосудним испитом, који ће давати бесплатне правне савете, писати представке, молбе, жалбе и друге дописе надлежним држаним органима, школском одбору и директорима школа и без накнаде заступати чланове ФБГ-а у покренутим дисциплинским поступцима у установама.