Форум београдских гимназија: Најмасовнији одзив на штрајк у последњих 10 година | Данас је стала и Математичка гимназија: Форум београдских гимназија саопштио колико је наставника штрајковало | "Докле више овако?": Бројне школе у Србији обуставиле наставу, просветари изнели захтеве на протесту у Београду | Више ђака на поправном него прошле године: Деца падају на "тешким предметима", али и на ликовном: А ево може ли и матурант да буде понављач | Више ђака на поправном него прошле године: Деца падају на "тешким предметима", али и на ликовном: А ево може ли и матурант да буде понављач | Иницијативе: Треба ли да се укине општи успех због притисака код оцењивања? | Да ли би укидање општег успеха смањило притиске због оцењивања? | „Наша земља се дави у насиљу“: Просветни радници о позиву једног синдиката да не закључе оцене | "Школа је укинута! Време је да ђачке књижице остану празне" Форум београдских гимназија осудио стравични напад у ОШ "Јован Дучић" | Форум београдских гимназија: Ко је омогућио да родитељ дође на отворена врата у последњој недељи школске године? | „Време је да ђачке књижице остану празне, одељењска већа неодржана“: Форум београдских гимназија реаговао на напад на наставницу због оцене | Више од 700 школа у Србији данас потпуно обуставило рад | Кривична пријава против тинејџера због инцидента на "Гимназијади" | Форум београдских гимназија: Тешко повређен наставник док је раздвајао ђаке који су се потукли | Ученик претукао наставника, нанео му тешке повреде: Прекинута “Гимназијада” у Београду |

ФОРУМ БЕОГРАДСКИХ ГИМНАЗИЈА

Синдикат радника запослених у београдским гимназијама

Претрага
Close this search box.

„Политика“: Финске лекције за образовање Србије

Није добро да свако дете мисли исто,

 

нити може сваки ученик да зна исто; али свако може да успе, каже др Паси Салберг

 

 

Замислите да испод дрвета стоје мајмун, вук, пингвин, риба, фока и слон и да им кажете да сви морају да положе испит који је исти за све, јер је то праведно. А испит који доказује колико је ко паметан јесте да се попну на врх дрвета. Риба ће до краја живота бити убеђена да је глупа. Свако дете може да успе уколико имате образовни систем који је правичан за различите ученике, уколико уместо такмичења негујете сарадњу и подршку и ако наставници и школа имају аутономију у креирању плана и програма.

Овако одговара професор др Паси Салберг, један од највећих финских стручњака у области образовања, на питање које су то лекције које Србија може да научи од Финске, земље која је за кратак период постала образовно светско чудо.

Салберг је гост Србије на међународној конференцији „Образовање као кључ успеха – финско искуство” коју су организовали амбасада Финске у Београду и Министарство просвете, науке и технолошког развоја. Тренутно је генерални директор Центра за међународну мобилност и сарадњу, предаје на универзитетима широм света, а од јануара се сели у САД, где ће предавати на Харварду. У Србији је био први пут пре 12 година са експертима ОЕЦД-а, али каже, наша земља није урадила оно што је тада планирала.

– Ја бих на вашем месту био веома забринут због ПИСА резултата ваших ђака, то је оно што је показатељ да нешто мора да се мења, иако сте из математичке писмености показали велики напредак. Мислим да је корупција велики проблем у вашем образовном систему. Морате да радите и на професионалном развоју наставника, а у школи ученици не смеју да доживљавају једни друге као конкуренцију – сматра др Салберг.

Овај професор који је о питањима образовања саветовао владе у више од 50 држава, за „Политику” истиче да је фински систем толико специфичан да заслужује да буде посебно анализиран, јер ова земља пре 30 година није имала добар образовни систем, а сада је у врху по свим истраживањима.

– Није нама био циљ да имамо најбољи образовни систем на свету, већ да имамо добру школу за сву нашу децу. У свету је тренутно доминантан тренд у образовању, који се базира на такмичењу, стандардизацији, тестовима, а Финска је успела тако што је отишла у другом смеру према сарадњи, одговорности базираној на поверењу, праведности, разноликости. Није добро да свако дете мисли исто, нити може свако дете да зна исто – објашњава др Салберг.

На питање како је могуће реформисати се без новца, јер држава прво реже буџет предвиђен за просвету и науку, он одговара да новац јесте важан, али да није најважнији, што показује управо пример САД које имају најскупљи образовни систем, а опет резултати њихових ђака нису међу најбољима на свету.

– У Финској се све школе финансирају на основу формуле која гарантује једнаку расподелу средстава без обзира на богатство заједнице на чијој се територији налази. Образовање је бесплатно и приступачно за све, од вртића до факултета. Не постоји екстерна инспекција школа нити стандардизовано тестирање свих ученика. Иако постоји општи национални оквир, аутономија школе и наставника је велика, они су спремни да сами осмисле програме, стално се усавршавају и побољшавају наставу, себе и школу. Наставници су веома цењени професионалци, а да би могли да предају морају да имају најмање мастер диплому – објашњава саговорник.

Он каже да су управо наставници најважнији појединачни фактор уколико желимо да побољшамо образовни систем Србије и да се због тога морају реформисати наставнички факултети.

– Финска нема решење за све, нити мислим да је наш образовни систем савршен и најбољи на свету. Он је добар за време у којем се налазимо тренутно, а већ за пет година ће морати да се мења. Моја порука Србији јесте да пронађе сопствени пут и да не верује у све што им говоре страни саветници – каже на крају др Паси Салберг.

———————————————-

Највише се верује полицији и школи

Наставнички позив у Финској је изузетно цењен у друштву и популаран међу младима, само 10 одсто пријављених успе да упише наставнички факултет. Салберг овако илуструје популарност наставничког позива: ако би неки младић увече ушао у бар и на питање чиме се бави одговорио да је наставник, очас посла би око њега било много девојака. Према истраживањима, образовни систем је на другом месту листе институција од поверења у Финској, одмах иза полиције – школи верује 89 одсто грађана.

Сандра Гуцијан
објављено: 22.10.2013.

МЕДИЈИ

СИНДИКАТ

ОБРАЗОВАЊЕ

Најновије на сајту

Scroll to Top

Приступница

Задовољство нам је што показујете интересовање за учлањење у Форум београдских гимназија. У наставку можете попунити приступницу и придружити се нашој организацији. Уколико у вашој школи постоји наша организација, можете контактирати нашег представника и учланити се у школи. Уколико Форум нема организацију у вашој школи, можете нам се придружити као појединачни члан. Надамо се да ће то бити први корак ка ширењу организације и у вашој школи.

Да бисте се прикључили Форуму потребно је да попуните све податке. Након што попуните податке, послаћемо вам приступницу коју је потребно потписати чиме и званично постајете наш члан.

Важно: Слањем ваших података путем сајта, сагласни сте са обрадом тих података за потребе наше организације у складу са законом. Ваши подаци ће бити коришћени искључиво у сврхе за које су прикупљени и неће бити уступани ни дељени трећој страни ни у ком случају.

Правни саветник

Поштовани чланови Форума београдских гимназија,

Обавештавамо Вас да је Главни одбор Форума београдских гимназија, имајући у виду потребе и интересе нашег чланства за пружање правне помоћи, на седници одржаној дана 10.октобра 2018. године, једногласно донео одлуку да се ангажује Милан Кука, дипломирани правник са положеним правосудним испитом, који ће давати бесплатне правне савете, писати представке, молбе, жалбе и друге дописе надлежним држаним органима, школском одбору и директорима школа и без накнаде заступати чланове ФБГ-а у покренутим дисциплинским поступцима у установама.