Коментар ФБГ: Да министар просвете Младен Шарчевић обмањује и скупштинске посланике и јавност, тврдњом „да ће само верификовати директоре“, говори Члан 123 предлога закона, у коме дословце пише: „Министар … у року од 30 дана од дана пријема документације… врши избор директора установе и доноси решење о његовом именовању…“
Жустра расправа посланика и министра просвете у Скупштини Србије
Представници опозиције критиковали су данас предлог Закона о основама система образовања и васпитања, јер су уверени да ће сва власт у том сегменту друштва бити централизована у министарству, док министар тврди да су предложеним законом омогућене велике компетенције у избору директора, те да министар на крају то само верификује.
Посланица клуба „За спас Србије“ Санда Рашковић Ивић тврди, међутим, да ће министар просвете предложеним Законом бирати директоре у 2.500 школа, да ће имати могућност да преиначи одлуку школског одбора, те да то може да доведе до негодовања наставника и родитеља.
Она каже и да можемо доћи у ситуацију да 10 одсто родитеља и наставника буду незадовољни избором директора, а то ће значити да ће у 250 школа ситуација бити као у земунској основној школи, у којој су ђаци,и родитељи и наставници штрајковали због смене директора.
Предложени закон, према њеним речима, не води ка избору најбољих кадрова, већ најподобнијих и најпослушнијих.
Док је Ивић говорила, њој је Војислав Шешељ, посланик СРС, добацивао увредљиве речи на шта му је она одговорила да није у ријалитију.
Посланик Жарко Кораћ такође је рекао да није добро да се на једном месту води комплетна просветна политика нити што се национални просветни савет своди на саветодавно тело.
Министар просвете Младен Шарчевић приметио је, међутим, да је министар тренутно само „стилска фигура“ и да он није имао никаква овлашћења приликом избора директора, те да су на чело школа могли да дођу и лоши руководиоци, а да се то после „лечи“ у дугим поступцима.
Иде се на то, додао је, да људи који ће бити на руководећим позицијама буду са високим компетицијама, а процедура ће као и до сада бити испоштована и избор ће проћи све инстанце – од колектива, конкурса, школског одбора, локалне самоуправе, покрајине.
– Министар ће на крају тог процеса само да верификује – поручио је.
Шешељ је рекао да треба укинути пријемне испите јер ученик, како каже, не може у једном дану да покаже шта је научио током школовања, те да се мора поштовати диплома основних и средњих школа.
Он је рекао још да мигранти не треба да се укључују у наставу у постојећим школама, јер не знају српски језик и не могу да прате наставу, те да ће трпети деца из Србије.
Треба формирати посена одељења, наставу на енглеском коју ће да финансирају УН, рекао је Шешељ у парламенту.
Министар му је одговорио да су мигранти у транзиту и да њих нема више од петоро деце у одељењу и да њихово присуство не утиче на ефикасност наставе.
– Ми притискамо УНИЦЕФ да се одвајају већа средства и они уче и српски и енглески језик – казао је он.
Живковић: Хегемонија министра
Лидер НС Зоран Живковић рекао је да Предлог закона о основама система образовања и васпитања уводи хегемонија министра.
– То је превелика одговорност. То се не ради ни у војсци ни у полицији. То се не ради нигде…То значи да ако ви постављате директоре, да сте ви одговорни за све што се дешава у свакој школи – навео је он.
Говорећи о Закону о основама система образовања и васпитања, председник скупштинског Одбора за образовање Муамер Зукорлић је рекао да је интенција предлога закона да се проблеми покушају решавати ефикасније.
– Јер смо до сада имали огромне проблеме где су директори, да тако кажемо, као самосталне институције углавном у спрези са локалном самоуправом били својеврсни владари у тим школама, где бројни проблеми нису могли бити решавани – навео је он.
Јерков: Министар граби сву власт
Посланица Демократске странке Александра Јерков рекла је новинарима у парламенту да предложеним законом министар граби сву власт за себе и да се добија систем у ком се све контролише, а ништа не побољшава и да се само стварају додатни проблеми.
Она је казала да се садашње образовање од некадашњег разликује само по томе што „деца не клече на кукурузима“ и не добијају пацке због грешака.
ДЈБ подноси 400 амандмана на законе о образовању
Покрет Доста је било поднеће 400 амандмана на Предлог Закона о основама система образовања и васпитања и Предлог закона о високом образовању, рекао је данас лидер тог покрета Саша Радуловић на прес конференцији у скупштини.
У новом закону, како каже, нема никаквих решења за проблеме плагијата, централизована је моћ у Министарству просвете, а ДЈБ ће амандманима покушати да омогући бесплатно образовање деце.
– Кључни члан је да је образовање право детета на такав начин га треба третирати у закону, да сви трошкови образовања детата треба да падну на терет буџета. Израчунали смо да набавка свих уџбеника за сву децу, основних и средњих школа, кошта мање од 0,2 одсто буџета, значи ово је више него доступно – рекао је Радуловић.
Посланик ДЈБ Душан Павловић рекао је да су главни недостаци ових закона што се не баве довољно питањем вршњачког насиља, проблемима наставника који губе лиценцу, проблемом плагијата.
Он је додао да је посебно забрињавајуће што по новом закону министар бира директоре основних школа, што ће, тврди, тек стварати проблеме у будућности.
Шарчевић о предложеним новинама
Образлажући предложене законе, Шарчевић је на почетку заседања изјавио да Предлог закона о основама система образовања и васпитања предвиђа да министар верификује именовање директора предшколских и школских установа, а међу новинама закона навео је и проширење аутономије наставника, васпитача и стручних сарадника, уз дефинисање одговорности. Шарчевић је рекао да је закон темељ квалитетног образовања и да омогућава да се образовање усклади с развојем друштва.
По његовим речима, тим предлогом закона повећава се одговорност и ефикасност свих који учествују у образовном систему.
Он је казао да су предложеним законом предвиђене високе компетенције у избору директора чије именовање министар на крају верификује.
Шарчевић је подсетио да је досадашњим још актуелним законом предвиђено да министар треба само да потпише избор директора.
Oн је истакао да предложени закон предвиђа да просветари у пензију морају да иду са 65 година.
Како је навео, предвиђено је веће укључивање родитеља у рад школе, као и васпитно-диспциплинске мере, односно друштвено користан и хуманитарни рад.
– Уводи се и јединствен образовни број као ознака која се додељује ученику и прати га кроз све нивое образовања – навео је министар и додао да закон омогућава ангажовање саветника – спољног сарадника, осим конкурсом, и на предлог просветног саветника или завода.
Предложено је и увођење поступности приликом одузимања лиценце наставницима, односно васпитачима, а тај период по правилу износи пет година.
Говорећи о Предлогу закона о високом образовању, Шарчевић је рекао да је њиме предвиђено да услов за рангирање за упис у наредну студентску годину на терет буџета буде 48 ЕСП бодова.
Предложени закон, како је додао, предвиђа и формирање Савета послодаваца на свакој високошколској установи, како би се успоставила веза између високог образовања и привреде.
Шарчевић је рекао да је предлогом закона предвиђено увођење индустријског предавача, али и менаџера на универзитету док се ректор и декан бирају на три године, уз могућност још једног мандата.
Предложеним законом унапређује се систем акредитације кроз оснивање Националног тела за акредитацију, уводе нови стандарди, као и поступак жалбе и процедуре за издавање дозволе за рад и упис студената тек након завршене акредитације.
После излагања министра, посланици су почели јединствен начелни претрес о та два закона.
(Блиц)