Суштина учествовања Србије је у провери функционалних знања
Пробно ПИСА тестирање почиње 3. априла и трајаће приближно шест недеља у 41 средњој школи у Србији.
Проба се организује да би се уочили и отклонили евентуални недостаци у процедури пре главног тестирања, које ће се одржати почетком априла 2018, објашњава за наш лист Гордана Косановић, саветник министра просвете и члан Националног савета за праћење ПИСА испитивња.
Резултати пробног тестирања неће приказати релевантне податке о знању ученика. Њих ћемо добити следеће године, после кључног тестирања, прецизира наша саговорница. Међутим, указује да „актуелне припреме могу бити најава дешавања која су за наш систем важнија од самог истраживања”.
– Не можемо активности у нашем образовању да подредимо једној врсти мерења, које се догађа сваке треће године. ПИСА јесте највећа међународна провера знања. Ми у њој не учествујемо само да бисмо видели која је наша позиција у односу на друге државе. Суштина је у мерењу и промовисању функционалних знања, и то у складу са Оквиром националног курикулума и нашом Стратегијом развоја образовања. Инсистирање на функционалном а не репродуктивном знању комплементарно је са ПИСА истраживањем, које ће нам бити један од показатеља да ли добацујемо до свог циља – појашњава Косановићева.
Министарство просвете, као наручилац истраживања, очекује да ће му ПИСА провера пружити повратну информацију о томе да ли се наше образовање помера с места и у ком правцу, има ли потребе за корекцијама, у чему је наставницима и ђацима највише потребна подршка… До сада су се овим тестирањем испитивале: читалачка, математичка и научна писменост. Провера знања из тих области подудара се са нашим завршним испитом за крај основног образовања, јер малу матуру чине тестови из српског (матерњег) језика, математике и комбиновани од питања из пет наука – физике, хемије, биологије, географије и историје. Указујући на ту сличност између једног међународног и једног националног мерења, саветница министра просвете напомиње да је најважније да се код нас побољша начин и квалитет стицања знања, као и исходи образовања, а мање је битно која врста тестирања ће то и показати.
Од ове године ПИСА укључује и проверу финансијске писмености.
– За нас ће то бити изазов. Приходи и расходи, рационално трошење новца, штедња, кредити, коришћење платних картица, до сада нису биле довољно заступљене теме у школском програму. Министарство просвете, у сарадњи са Народном банком Србије, већ је покренуло радионице за финансијско описмењавање школараца – каже Косановићева.
План је и да се изради база задатака којима се мере функционална знања, да буде доступна наставницима на онлајн порталу, и то што пре, да би их од септембра редовно користили на часовима.
Фактографија
– У ПИСА истраживању Србија учествује од 2001. године.
– Тестирање се организује сваке треће године.
– Проверава се функционално знање ученика првог разреда средње школе.
– На предстојећем пробном тестирању учествују деца рођена 2001. године
– Главно истраживање организоваће се почетком априла 2018. Очекује се учешће више од 80 држава у којима ће бити тестирано знање скоро пола милиона шеснаестогодишњака.
– Резултати овог циклуса биће познати крајем 2019. године.
– Значајнији помак наших ученика, који су до сада били испод просека, надлежни очекују тек у циклусу ПИСА 2021.
(Политика)