Коментар ФБГ: Будући гимназијалци-матуранти мораће да знају и оно што уче и оно што не уче. Мораће да „хватају белешке“ и на часу и ван часова. Између осталог, биће дужни да иду на курс прве помоћи у оближње ватрогасно друштво, да разликују приватне од јавних података, да разликују све заразне болести, да исправно одлажу отпад, да буду спремни да раде „за џ“ и да умеју да преговарају!
Успех нове Опште матуре, овако замишљене, могао би се постићи и једноставном променом и применом ове старе: довољно би било да Министарство просвете, науке, технолошког развоја и залуђивања свим гимназијама нареди да матурски испит са одличним успехом може положити само 20% ученика:
Измишљање топле воде
Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања је током 2011. и 2012. године саставио документ Предлог стандарда постигнућа – образовних стандарда за крај општег средњег образовања за предмете: Српски језик и књижевност, Математика, Историја, Географија, Физика, Биологија, Хемија,Енглески језик, Немачки језик, Руски језик и Француски језик.
Овај Документ садржи:
- међупредметне компетенције
- опште предметне компетенције
- специфичне предметне компетенције
- искази стандарда постигнућа
Дефинисане су и међупредметне компетенције које се заснивају на интегрисању различитих знања и вештина која се развијају у оквиру различитих предмета и на основу наставног програма. Оне су дефинисане на основном нивоу.
Пошто ће стандарди за крај средњег образовања бити основ за израду новог програма као и за матурске испите веома је важно да они обухвате кључне компетенције, знања и вештине које ученици треба да изграде током средњег образовања и које треба да буду разумљиви наставницима, ученицима и родитељима.
Општи стандарди постигнућа – образовни стандарди за крај општег средњег образовања
МЕЂУПРЕДМЕТНЕ КОМПЕТЕНЦИЈЕ
за крај општег средњег образовања
Основна промена коју доноси оријентација ка међупредметним компетенцијама, и компетенцијама уопште, огледа се у динамичнијем и ангажованијем комбиновању знања, вештина и ставова релевантних за различите реалне контексте који захтевају њихову функционалну примену. Овако схваћене компетенције излазе из оквира традиционалних школских предмета и ангажују школска знања на припреми ученика да буду конкурентни и функционални у садашњем и будућем образовном и професионалном простору и да компетентно и активно реализују своје грађанске улоге.
Имајући на уму ове околностии критеријуме, као и карактеристике образовног система у Србији и контекста у којем он функционише у овом тренутку, издвојене су следеће међупредметне компетенције као најрелевантније за адекватну припрему ученика за будући живот:
1. Компетенција за целоживотно учење
2. Вештина комуникације
3. Рад с подацима и информацијама
4. Дигитална компетенција
5. Решавање проблема
6. Вештина сарадње
7. Вештине за живот у демократском друштву
8. Брига за здравље
9. Еколошка компетенција
10. Естетска компетенција
11. Иницијативност и оријентација ка предузетништву
У овом документу међупредметне компетенције дефинисане су као обавезне, али, због специфичног положаја у наставном процесу, очекивани исходи одређени су само на основном, базичном нивоу.