Унија Средње занатске школе
Председник ФССШБ-а Милорад Антић и председник ФБГ-а Миодраг Сокић имали су част да проведу једно изузетно пријатно суботње вече са колегама из синдиката „Унија средње занатске школе“, у београдској кафани „Шешир мој“, у Скадарлији. Било је опуштено и дивно.
Ипак, ни ово вече није могло да протекне једино у добром расположењу: ФБГ је искористио прилику за мали интервју са председницом овог синдиката Бранком Рогановић, дефектологом:
ФБГ: Бранка, објасни нам разлог за ово ваше окупљање?
Па, разлог је једноставан: договорили смо се да се окупимо и да се дружимо као синдикат Унија Средње занатске школе. Потребно нам је што више дружења, људи су тога жељни. У школи се све свело на пуки рад, постали смо машине без емоција, по мом неком мишљењу, и чим смо им предложили да се дружимо, људи су се једноставно одушевили.
ФБГ: Представи школу, себе и колеге!
Ја сам Бранка Рогановић, председница Уније синдиката средње занатске школе . То је школа која ради са децом са посебним потребама, у тој школи осим дефектолога раде и машински инжењери, технолози и наставници осталих предмета, као што је српски језик, математика… У школи има око 85 запослених, и сви су дефектолошки обучени.
ФБГ: Како је радити са том децом?
Тежак је и захтеван рад са децом са посебним потребама. Потребно је јако много стрпљења, а највише љубави, јер та деца тако једноставно осјећају, имају тај посебан сензибилитет, они осјећају ту повратну спрегу која постоји између нас и њих. Ту има деце са церебралном парализом, менталном ретардацијом, са аутизмом, као и разних комбинованих случајева вишеструке ометености.
ФБГ: Какве су вам плате?
Наше плате су 10% више од плата осталих просвјетних радника, на име дефектолошког додатка, али сматрам да је много потребније да неко из Министарства просвете и других структура има више разумјевања за наш посао. Мислим да нико осим Мирослава Антића није препознао нашу струку. Он нам је много помогао да скренемо пажњу јавном мњењу, чак сам, по први пут, пре неких мјесец дана, позвана као дефектолог у Секретаријат за образовање, чиме сам била јако поласкана. Имам осјећај да су из Министарства просвете глуви на струку дефектолога, и могу да кажем да су били скоро и алергични на нашу струку. Надам се да је то ипак прошлост, јер ми смо потребни као струка, чак и у редовном систему. Кажу, инклузија је заживјела, а ја с правом могу да кажем да инклузија није заживјела и да се по школама спроводи интеграција, а да та дјеца немају довољну подршку од стране стручних лица као што ..
ФБГ: Мислиш да је интеграција једна имитација инклузије, зарад неких… Јесу ли то паре у питању, шта је?
Па сад, могу да кажем да су вјероватно неки људи морали да оправдају те силне пројекте и да су …
ФБГ: Како могу ја као наставник гимназије да помогнем ученику ометеном у развоју, када нисам стручан за то?
Тешко. Потребна је помоћ стручног лица. Једноставно такав је закон, да је све у потреби дјетета и да дјете има право да се упише у редован систем. Уписује га интерресорска комисија, а замислите да у комисији нема ниједног дефектолога (немам ништа против одређених струка), али сматрам да би дефектолози морали да буду укључени у интерресорске комисије. Овако, није то никаква дискриминација дјетета, него је њему потребан посебан план и програм по коме ће радити, односно ИОП (индивидуални образовни програм), прилагођен тој дјеци. Једини смо на подручју Београда који радимо то, чак могу да кажем и Србије… Ми радимо и обуку, међутим, сматрам да друге средње школе не раде по ИОП-у, са таквом дјецом треба да се ради посебан план и програм, да се прилагоди њима и њиховим потребама.
ФБГ: Осим што се лепо дружимо, шта је још лепо у овоме вечерас?
Што се чујемо, што смо различитих струка овдје, што смо сви заједно!
ФБГ: Јесмо ли ми заслужили да идемо овако у кафану или нисмо, јесмо ли или нисмо нерадници?
Ако неко сматра да смо нерадници, нека изволи да дође на мој час, па да види како је у учионици и како се ради. Треба да уђе у учионицу, да види како то стварно изгледа, а не да долази само када треба да демонстрира свој надзорнички и инспекцијски посао.