Сва питања везана за приступање Форуму школа Србије слати на: forumskolasrbije@gmail.com

ФОРУМ БЕОГРАДСКИХ ГИМНАЗИЈА

Синдикат радника запослених у београдским гимназијама

Исти предмет, две оцене

sasa

 

 

Несагласност закона и правилника

 

Заштитник грађана Саша Јанковић покренуо је поступак контроле правилности и законитости рада Министарства просвете, поводом пријаве читаоца Данаса који указује на несагласност Закона о основном образовању и Правилника о оцењивању, у вези са утврђивањем општег успеха ученика. Због другачијег обрачуна просека, који се рефлектује и на број бодова које ђаци могу освојити по основу успеха из основне школе, ученици су оштећени при упису у средње школе, тврди наш читалац.

Наиме, закон прописује да се општи успех ученика утврђује на основу аритметичке средине позитивних закључних бројчаних оцена из обавезних предмета и оцене из владања (почев од шестог разреда). Према правилнику, рачуна се аритметичка средина обавезних, обавезних изборних предмета и владања. То значи да се, поштујући правилник, у просек рачунају и оцене из другог страног језика и изабраног спорта, јер та два предмета спадају у обавезне изборне. Овакав статус имају и грађанско васпитање и веронаука, али се они не оцењују бројчано, па се не рачунају у просек.

Према рачуници коју је извео наш читалац, применом два поменута прописа добијају се различити просеци, а њиховим “претварањем” у број бодова који се рачуна при успеху у средњу школу – и различити поени.

Читалац Данаса истиче да је на ову нелогичност више пута указивао Министарству просвете и тражио да се Правилник о оцењивању у основној школи усклади са законом, тим пре што, како тврди, Министарство и просветна инспекција инсистирају да школе поштују противзаконит правилник. Он пита и како је могуће да је подзаконски акт строжи од закона из кога добија правну снагу.

У Министарству просвете не виде ништа спорно. У одговору који је Данас добио из Сектора за основно образовање наводи се да су одредбама Правилника о оцењивању “додатно прецизиране законске одредбе”. На питање да ли је могуће да неке школе при израчунавању општег успеха примењују закон, а друге правилник, у Министарству кажу да “школе утврђују општи успех ученика од шестог до осмог разреда на основу аритметичке средине позитивних закључних бројчаних оцена из обавезних предмета, обавезних изборних и из владања”. Прецизније, под обавезним предметима сматрају и обавезне изборне. Број бодова који се при упису у средње школе добија по основу општег успеха из основне у базу Министарства уноси лице у школи које је за то овластио директор, указују у Министарству.

Насумична анкета коју смо спровели у неколико школа у Србији показује да забуне нема – сви директори кажу да се при извођењу општег успеха рачунају и оцене из обавезних изборних предмета.

На несагласност прописа у образовању указује и пример о којем је наш лист више пута писао, а тиче се захтева министра просвете Срђана Вербића и заштитника грађана Саше Јанковића да се наставни план усклади са законом, јер су основци у седмом и осмом разреду преоптерећени.

Завод за унапређивање образовања и васпитања, који треба да предложи како да се та два документа усагласе, тражио је од Министарства тумачење спорног члана 59 Закона о основном образовању. Он прописује да ђаци од петог до осмог разреда не смеју имати више од 25 часова наставе обавезних предмета, а за све друге активности предвиђена су још максимално три. Недоумица је да ли се у та три часа рачунају додатна, допунска настава и час одељенског старешине или само изборни предмети.

У прописима су спорни и други страни језик и изабрани спорт, јер их Закон о основама система образовања и васпитања не препознаје као обавезне изборне (већ само грађанско и веронауку), али такав статус имају у наставном плану за други циклус основног образовања.

 

Исти предмет, две оцене

 

Још један пример нелогичности је оцењивање грађанског васпитања. Тај предмет се у основној, као и веронаука у свим разредима основне и средње школе, описно оцењује на основу тростепене скале – истиче се, добар и задовољава. Међутим, при оцењивању средњошколаца који иду на грађанско користи се двостепена скала – веома успешан и успешан. Како смо сазнали, ово решење је само преписано из старих прописа, а да се није водило рачуна шта пише у Правилнику о оцењивању у основној школи, који је први мењан.

(Извор: „Данас“)

МЕДИЈИ

СИНДИКАТ

ОБРАЗОВАЊЕ

Најновије на сајту

Scroll to Top

Приступница

Задовољство нам је што показујете интересовање за учлањење у Форум београдских гимназија. У наставку можете попунити приступницу и придружити се нашој организацији. Уколико у вашој школи постоји наша организација, можете контактирати нашег представника и учланити се у школи. Уколико Форум нема организацију у вашој школи, можете нам се придружити као појединачни члан. Надамо се да ће то бити први корак ка ширењу организације и у вашој школи.

Да бисте се прикључили Форуму потребно је да попуните све податке. Након што попуните податке, послаћемо вам приступницу коју је потребно потписати чиме и званично постајете наш члан.

Важно: Слањем ваших података путем сајта, сагласни сте са обрадом тих података за потребе наше организације у складу са законом. Ваши подаци ће бити коришћени искључиво у сврхе за које су прикупљени и неће бити уступани ни дељени трећој страни ни у ком случају.

Правни саветник

Поштовани чланови Форума београдских гимназија,

Обавештавамо Вас да је Главни одбор Форума београдских гимназија, имајући у виду потребе и интересе нашег чланства за пружање правне помоћи, на седници одржаној дана 10.октобра 2018. године, једногласно донео одлуку да се ангажује Милан Кука, дипломирани правник са положеним правосудним испитом, који ће давати бесплатне правне савете, писати представке, молбе, жалбе и друге дописе надлежним држаним органима, школском одбору и директорима школа и без накнаде заступати чланове ФБГ-а у покренутим дисциплинским поступцима у установама.