У следећем броју ФБГ 5 нашег часописа, који излази 15. децембра, објавићемо овај чланак, тј. аутентичан извештај са састанка који је министар просвете Томислав Јовановић обавио са свим релевантним учесницима у образовању. Због изузетне актуелности, одлучили смо да не чекамо, већ да га већ сада објавимо и на нашем сајту:
23. новембар 2013, Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања, Фабрисова 10, Београд
Мала матура порасла! 15:15:10!
Последњи „потрес“ у образовању је разрешен. Дилема више нема: овогодишњи „осмаци“ полагаће на „малој матури“и трећи (комбиновани) тест.
Министар просвете Томислав Јовановић позвао је на кључни састанак све релевантне личности из образовања, а није заборавио ни да позове и синдикате: Форум београдских гимназија, Форум средњих стручних школа Београда и Синдикат београдских основних школа, и на томе смо му захвални. На састанку, ми синдикати смо заступали став да трећи тест треба одложити на годину дана, јер се касни. У томе нисмо успели. За нашу утеху, сви су се сложили са нашим мишљењем да није добро да се трећи тест вреднује са 20 бодова, него са 10. Тако ће се бодовање спровести на следећи начин: матерњи језик 15, математика 15, комбиновани тест 10 бодова:
Учесници
Др Томислав Јовановић, министар просвете, науке и технолошког развоја
Др Иван Ивић, аутор Стратегије образовања
Др Десанка Радуновић, председница Националног просветног савета
Др Зоран Костић, помоћник министра просвете, председник Републичке уписне комисије
Мр Љубиша Антонијевић, помоћник министра просвете
Мр Драган Банићевић , директор Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања
Др Шћепан Ушћумлић, директор Завода за унапређивање образовања и васпитања
Мр Желимир Попов, Министарство просвете
Др Александар Бауцал, Филозофски факултет Београд
Др Љиљана Левков, Филозофски факултет Београд
Мр Гордана Чапрић, Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања
Гордана Мијатовић, Завод за унапређивање образовања и васпитања
Мр Срђан Вербић, Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања
Миодраг Сокић (ФБГ), Милорад Антић (ФССШБ) и Жељко Јанковић (СБОШ), представници београдских синдиката просвете
О малој матури
Банићевић: -Позвао сам вас како би данс могли имати коначне решења, иако што се нас лично тиче, ми смо утврдили правац којим идемо још 2010. године. С нама је овде и човек и председник ИБФ-а, господин Моргенсен, који је био на челу тима који пружа подршку систему завршних испита у Србији. Молим министра да се обрати скупу и започне ово излагање.
Министар: -Хвала господине …., моја иницијатива је била да се баш данас видимо, знам да је субота, али после три састанка која смо у два дана имали са господином Моргенсеном … лично сам се ангажовао да решим проблем који је настао у прошлој школској години у вези полагања завршног испита и да се припремимо за мај за текућу годину.
Попов: -Ми смо радили на основу … а кажем концепција … када сам упознао колегу Моргенсена, када је дошао код нас, прво што сам му понудио, а то ће вам он потврдити, да је нарушена концепција завршног испита.
Министар: -Ви сте за то да наставимо како је договорено?
Попов: -Наравно.
Министар: -То хоћу да чујем. Наћи ћу ја папире. Ја се мало јадам, имам право.
Попов: -Потпуно вас разумем.
Министар: -Хоћу само да чујем да ли остајете при овоме или не.
Попов: -Наравно.
Министар: -За проф. Десу Радуновић знам, јасно и гласно. За ову кућу знам јасно и гласно, на челу са господином Банићевићем и проф. Ушумлићем и његовом кућом, знам да стоје…
Попов: -Потпуно вас министре разумем.
Министар: -ништа друго нам не треба. А за документацију, имам право да се мало жалим.
Попов: -Потпуно вас министре разумем.
Министар: Ви знате систем управљања.
Попов: -И ја бих сигурно реаговао као и ви…
Министар: Ја имам три коверте. Ако не иде посао, то је прва коверта. Дуго сам ја у овом систему, читав свој живот сам провео у образовању. Врло добро знам и како се управља, али и како се подмеће. И то знам. Али ја хоћу да будемо отворени, да отворено кажемо јасно и гласно да ли смо за или против. Ако смо за, због чега, а ако смо против, због чега смо против. Променила се околност. Разумете, другу коверту још нисам отворио. Ово је прва, а у другој пише „жали се на окружење“, а у трећој пише „подносим оставку“. Ја сам у првој.
Попов: -У понедељак ћете добити комплетно …
Бауцал: -Кад је у питању ова концепција, мислим да је овај завршни испит једна од ретких ствари које су на време осмишљене и постојао је план постепене имплементације… Ово је једна од ретких ситуација где је нешто на време припремљено и планирано, корак по корак, и заиста би била штета да сада због … Али оно што јесте занемарено, то је комуникација са јавношћу. И у таквој ситуацији деси се да неко ко је забринут а нема довољно информација, направи конфузију у друштву. Сада је главно питање шта је прелазно решење за 2014. год, с обзиром да већ два месеца траје школска година..
Ивић: -Прво хоћу да кажем везано за писмо које сте поменули, где су вас напали и тужили премијеру и вицепремијеру, да су навели моје име и да сам ја за обустављање оваквог типа матуре. То је апсолутно нетачно. Ја апсолутно не стојим иза тог писма које је имало још опаснију ноту, а то је позив родитеља на бојкот.
Остајем у пуној мери при томе да имамо озбиљан завршни испит који укључује и овај трећи тзв. композитни тест. Пошто ћете ви одговарати пред јавношћу, имам пуно разумевање за доношење одлуке ако се учини нека компромисна одлука. Ако Завод потврди да су школе и наставници обавештени, остајем при томе да треба одржати овакву концепцију матуре.
Банићевић: -Апсолутно делим мишљење да јавност можда није била довољно информисана. Говорим о општој јавности, не стручној јавности. Произвољна писања неких медија су нас довела у овакву ситуацију. Ми нисмо комуницирали фронтално са медијима и због тога вероватно имамо овакав одјек.
Радуновић: -…али ни у ком случају мислим не треба изостављати трећи тест, зато што је, као што је проф. Ивић рекао, јако важан. Ја сам то покушала преко медија да дам образложење једним писмом које сам упутила Блицу на почетку кампање, они то нису објавили…Оно што је мени потпуно јасно, са оваквим фијаском мале матуре, постоји објективна бојазан да ли ће цео систем бити у стању да коректно организује ту матуру.
Сокић: -Морате да промените однос према медијима. Констатујете да медији раде кампање и да су против нечега у образовању, јако је опасно и јако је контрапродуктивно. Знамо да многи процеси који, се одвију добро, пропадну уколико јавност не буде упозната и припремљена… Да ли би овог састанка било да медији нису објавили изјаве ФБГ-а о „Вуковој дипломи“, половини основаца са одличним успехом и о одлагању трећег теста? Ја мислим да не би. За све што вам се догоди од стране медија заслужни сте (или криви) управо ви!
Иако је ФБГ за то да проширење мале матуре иде својим током, ипак смо за његово одлагање за идућу годину, за јун 2015, уз уважавање свих аргумената, из разлога што ви нећете, претпостављам, моћи да урадите тај посао. Чак и да не дође до неког кикса, да савршено урадите посао (што је тешко), мислим да нећете успети да промените свој однос према јавности. Једно је ваша слика школе коју ви пројектујете и желите да таква буде, а друго је стварна слика школе која је нама, наставницима, пред очима сваког дана. И она није тако идеална, према томе не може се тако идеално спровести све то што се планира.
Ви кажете да сте радили годинама на тестовима и, између осталог, да сте вршили сондирање у основним школама. Кажете да сте већ децу привикли на то. Коју децу? Данашњи осмак, који је прошле године радио тест, није могао да ради завршни тест.
Антонијевић: -Радио је за седми разред.
Сокић: -Па за седми је радио, али није за осми. И сами сте сада потврдили да ће осмаци тек у априлу имати први тест онога што ће бити, а тек у фебруару ће добити скрипта, или градиво, курикулум или шта већ… А шта ако резултати теста покажу недостатке? Ето, зато смо против тога да то буде ове године.
Костић: -Пре него што буду изашли на завршни испит, имаће поново један пробни тест са сва три теста непознатих, и тек тада излазе на завршни испит. Немојмо ове године да нам се на било који начин деси прошла година па да онда буде некакав други наслов, уз пуно уважавање свега што се писало, – ето видите ми смо упозоравали а опет се нешто десило.
Ивић: -С обзиром на ову ситуацију, вероватно треба кренути са мањим бројем бодова овог трећег теста, ако идемо на то да он утиче на укупну оцену.
Антић: -Сви који су радили на малој матури су добро радили, то нико не може и не сме да спори. Ја предлажем да се уведе праг знања. Ви имате 80 одсто ученика из основних и средњих школа који су одлични и врло добри, а будите убеђени, ја долазим из учионице, да велики број ученика не зна ни таблицу множења. Иначе, не би ваљало да се трећи тест укине, али не би ваљало ни да се овако брзоплето донесе и уради. Према томе, ништа нећемо да изгубимо ако то одложимо за наредну годину.
Јанковић: -Треба да се дистрибуира једна база задатака која већ постоји и урађена је у Заводу, и све је то већ одрађено на најбољи и најквалитетнији начин још у септембру месецу… Зашто то још увек није дистрибуирано по школама? Могло је да се помогне наставницима на тај начин. Мислим да то може да се уради и да још увек није касно, тиме бисте ви, као људи од струке и компетенције, и од власти, показали и медијима и јавности жељу и вољу да хоћете да помогнете да се цео процес на најбољи начин уради.
Банићевић: -Мене само једна ствар брине, а то је питање морала наставника. Где су стручна удружења, зашто се они не укључе и кажу чкајте људи па ово је добро, не зато што ћемо мучити децу, хајте да им свима купимо дипломе, па нека иду сви сутра у операционе сале, па лезите им на сто…Ми смо доследно поштовали принцип поступности. Према томе, нико децу није обмањивао, наставници ће имати модел задатке па ће у односу на то моћи да се организују, проверавају, и децу припремају, што је иначе део активности наставника.
Костић: -Да ли ће се и како вредновати трећи тест, овде нам сада треба одговор. После тога треба направити конференцију за штампу и једноставно са медијима договорити изворно и право оно што јесте и тако ће јавност знати, то није спорно.
Радуновић: -Врло је важно што пре изаћи са врло стручним тумачењима у медије, подацима, да би се на релевантан начин одговорило на различите иницијативе. Сасвим је техничко питање како ћемо вредновати трећи тест. Питање да ли он уопште има поена, ако нема, поставља се питање мотивације и чему он служи. Неки наш иницијални предлог је био да математика и српски буду по 10, а трећи тест буде 20 поена. То би можда дало превелику специфичну тежину том тесту, с обзиром на јавно мнење… Значи, колико сам разумела, постоји расположење да се ту нешто мало промени.
Бауцал: -Ова средња варијанта 15, 15, 10 је најбоља, при чему бих ту додао још једну ствар, да се пречисте стандарди, да остану само они који могу да се обрађују кроз осми разред, тако да ће ученици и наставници моћи да утичу на оно што ће се дешавати и да могу на време да се припреме.
Сокић: -То је и наш предлог – 15,15,10, видим да има још оних који су за овај предлог.
Банићевић: -Ако ми дозволите… ево већ два сата живо дискутујемо о свему овоме. Ако сте сагласни са тим, а мислим да јесте, да трећи тест није доведен у питање, реализоваћемо га. Предлажем да у понедељак у осам, једна мања оперативнија радна група дефинише све модалитете. Позивам и представнике синдиката, оне који ће имати шта да кажу, иако у овом тренутку имамо само представнике београдских гимназија, средњих и основних школа
Антонијевић: – Добро, у односу на оно што у медијима има нису много различити. Дакле да представници и синдикати у осам у понедељак буду овде, седнемо и у сат времена спакујемо целу причу. Ако сте сагласни, мислим да то може бити закључак овог данашњег нашег састанка.
Сокић: -Господину Антонијевићу, само да кажем, не морамо ми, ми издвајамо мишљење по извођења трећег теста ове године, око свега другог се слажемо. Ми не бисмо у комисију.
Банићевић: – Потпуно сам сагласан, а уважавам у циљу информисања и протока информација, слажем се и ви ћете добити информацију.
Сокић: -Потребно је да будемо обавештени одмах, јер ми дајемо, као што знате изјаве у медије и треба да буду конструктивне, а не деструктивне, а то може једино ако нас обавештавате.
Банићевић: -Ја ћу свакако преузети обавезу да вам проследим информацију и закључке тог састанка, ако се слажете министре, ако нема неких приоритета.
Министар: -Мислим да овај састанак представља почетак припреме за наредну школску годину и да имамо довољно времена. Ако поново 2014. године дођемо у исту ситуацију, да за годину дана не знамо шта ћемо радити, онда ћемо заиста знати да смо ми криви. Одговорни смо ми данас који овде седимо. Слободно можемо да се погледамо у очи. Заједнички циљ нам је унапређење образовања. Нико никад није чуо од мене, нити ће чути људе према ономе шта је моје политичко опредељење, него да ли радимо у истом прсвцу, а правац нам је и циљ да образовање буде боље и квалитетније, а да деца добију оно што заслужују, а заслужују у нивоу 21. Века. То је оно што сам ја прихватио а тако ћемо и наставити. Хвала вам свима још једном.
Povodom busplusa pokrenuti inicijativu da se uvede prijava na web sajtu GSPa svih autobusa koji kasne u spicevima kada djaci idu ili se vracaju iz skole. Deca dobijaju neopravdane izostanke iako redovno placaju mesecnu busplus povlasticu. Autobusi su prepuni i ujutru i u vreme kada oni u popodnevnoj smeni idu ili se vracaju iz skole
Pozdravljam takvu peticiju i potpisujem
Imam jedno pitanje za sindikat. Da li ste planirali uskoro da se obratite novom sazivu skusptine grada, konkretno gospodinu Maliju povodom famoznog bus-plusa? S obzirom na to da su i oni sami kritikovali ceo sistem, dovodili ga u razne kontekste, mislim da je sada prilika da se ponovo aktivira cela prica oko isplate prevoza u novcu.
Ovo je demagogija „Банићевић: -Мене само једна ствар брине, а то је питање морала наставника.“
Nastavnike niko i ne pita za mišljenje. Ako treba pitati nastavnike, potencijalno „najugroženiji“ su nastavnici srednjih škola i gimnazija, jer im dolaze deca sa diskutabilnim znanjem, što otežava sigurno rad po nastavnom planu i programu.