Сва питања везана за приступање Форуму школа Србије слати на: forumskolasrbije@gmail.com

ФОРУМ БЕОГРАДСКИХ ГИМНАЗИЈА

Синдикат радника запослених у београдским гимназијама

Др Зоран Аврамовић: Зауставити одлив мозгова

Србија прихвата улогу регрутног центра кадрова за развијене државе

Податак да је Србија од почетка деведесетих година уложила (изгубила) 12 милијарди евра у школовање природно-техничке интелигенције и научника, који су отишли у иностранство, суочава државу и њену образовну политику са питањем: шта да се ради? Друштво улаже у образовање младих, које се реализује у другим друштвима. Како да се заштите властити интереси када су у питању високообразовани кадрови? Четири гласа се мешају када је реч о овом проблему.

Разматрање инструмената за решавање проблема интелектуалне емиграције (егзодуса) мора да започне питањем да ли друштво препознаје тај проблем као приоритетан или га маргинализује. У Србији ово питање се спорадично покрене у стручној јавности. Све се одвија на нивоу вербалистике у којој преовладава описивање стања, а понекад се чује глас о самопоносу нације која извози своје талентоване кадрове. У таквим околностима неопходно је да се овај изузетно значајан стручни, научни и политички проблем помери у средиште приоритетног интересовања како би се досегло до рационалних предлога за успоравање и задржавање стручних кадрова у Србији.

На другом месту је редефинисање економске политике чији основни циљ мора да буде побољшање материјалних и привредних прилика у друштву. Економски опоравак је процес који дотиче све грађане Србије, а не само његову научну и стручну елиту. Пораст стопе запослености, производње и потрошње сигурно би се позитивно одразио на ставове младих стручњака и научника према одласку или остајању у Србији. Привредни опоравак не треба схватити као бригу економског сектора на чије резултате интелектуална елита треба да чека. Процес развоја друштва је интеракцијски однос стручњака и привредних установа. Успех је условљен динамиком привредне узајамности.

Трећа стратегија заустављања одлива мозгова полази од чињенице да се велики број наших стручњака и научника већ налази у развијеним друштвима. У таквим околностима предлажу се две опције – повратак и научни рад дијаспоре. По једној, може се рачунати на повратак исељених стручњака у матичну државу (опција повратка), а по другој на њихову мобилизацију на даљину да би се укључили у развој отаџбине (опција дијаспора). Ова стратегија рачуна на вољу и патриотску свест исељених научника и стручњака. Повратак је скопчан са материјалним погодностима као и сарадњу на даљину. Неизвесно је, међутим, какав учинак има патриотска свест у овим стратегијама.

Четврти начин решавања овог питања је најрационалнији, али верујем да би наишао на егоистичке отпоре. У средиште образовне политике треба поставити питање места и улоге интелектуалног капитала у структури њених циљева као и начин финансирања домаћих мозгова. Разматрањем ових елемената образовне политике долазимо да сазнања о улагању у образовање и корист од уложених средстава. У Србији, ова проблематика скоро да не постоји. Изгледа да се радо прихвата улога Србије као регрутног центра научних и стручних кадрова за развијене државе.

Уколико се остане доследан начелу слободног избора животног пута сваког грађанина, онда једини инструмент који је на располагању може да буде враћање уложеног новца у образовање појединца. Сваки студент може да стекне висока знања у Србији, а може да их реализује у иностранству или код куће. Уколико је ово прво, онда се мора обавезати да, у рационалној процедури, по ступању у радни однос, врати уложен новац у државни буџет из ког је финансирано његово стручно и научно образовање. То се постиже уговором и обавезама које су у њему садржане.

Ако се овако настави, продужиће се тешко схватљив процес: да грађани Србије из својих скромних средстава школују део стручне елите за привредне и друштвене потребе иностраних држава. Да ли је тако нешто разумно?

Др Зоран Аврамовић, социолог

(Новости)

МЕДИЈИ

СИНДИКАТ

ОБРАЗОВАЊЕ

Најновије на сајту

Scroll to Top

Приступница

Задовољство нам је што показујете интересовање за учлањење у Форум београдских гимназија. У наставку можете попунити приступницу и придружити се нашој организацији. Уколико у вашој школи постоји наша организација, можете контактирати нашег представника и учланити се у школи. Уколико Форум нема организацију у вашој школи, можете нам се придружити као појединачни члан. Надамо се да ће то бити први корак ка ширењу организације и у вашој школи.

Да бисте се прикључили Форуму потребно је да попуните све податке. Након што попуните податке, послаћемо вам приступницу коју је потребно потписати чиме и званично постајете наш члан.

Важно: Слањем ваших података путем сајта, сагласни сте са обрадом тих података за потребе наше организације у складу са законом. Ваши подаци ће бити коришћени искључиво у сврхе за које су прикупљени и неће бити уступани ни дељени трећој страни ни у ком случају.

Правни саветник

Поштовани чланови Форума београдских гимназија,

Обавештавамо Вас да је Главни одбор Форума београдских гимназија, имајући у виду потребе и интересе нашег чланства за пружање правне помоћи, на седници одржаној дана 10.октобра 2018. године, једногласно донео одлуку да се ангажује Милан Кука, дипломирани правник са положеним правосудним испитом, који ће давати бесплатне правне савете, писати представке, молбе, жалбе и друге дописе надлежним држаним органима, школском одбору и директорима школа и без накнаде заступати чланове ФБГ-а у покренутим дисциплинским поступцима у установама.