Због различитог тумачења прописа последице сносе ученици
Неки ученици спречени су да учествују на такмичењима из поједних предмета, јер школе различито тумаче Стручно упутство о организовању такмичења и смотри ученика основних и средњих школа. Тај пропис, наиме, предвиђа да ученик може учествовати на такмичењу из највише два наставна предмета и једног ваннаставног облика или из једног предмета и два ваннаставна облика образовно-васпитног рада, осим ако се такмичи из области уметности (музичке и балетске школе).
Неке школе ово упутство сматрају обавезујућим и бране својим ђацима да изађу на више од два такмичења из школских предмета, док га друге занемарују и не постављају ограничења. Има и примера да сваки разредни старешина поставља своја правила, па тако у оквиру исте школе неки ђаци могу да изађу само на два такмичењима док за друге то не важи. Kреативност школа у тумачењу прописа је невероватна – јуче смо добили и објашњење једног директора да се за сваки предмет бирају по два ученика по одељењу, а ако у неком нема толико заинтересованих, квота се попуњава тако што се повећа број учесника из другог одељења.
У Министарству кажу да је Стручно упутство препорука школама како да поступају у погледу организације и спровођења такмичења, да би се уједначиле процедуре и квалитет. – С обзиром да Стручно упутство представља подршку и помоћ школама, сматрамо да треба да поступају у складу са њим у ситуацијама које су у интересу ученика – наводи се у писаном одговору упућеном нашој редакцији. Међутим, конкретан одговор које су то ситуације, шта се дешава ако школе не поступе по упутству и да ли сносе неке санкције, нисмо добили ни после два покушаја.
У Министарству истичу да су разлози за ограничење “базирани на педагошким принципима и заштити права и интереса ученика”, те да “препорука има педагошко оправдање са циљем смањивања оптерећења ученика, као и повећања обухвата такмичара”.
– Ми никада нисмо ограничавали ученике, нити смо одбили неко дете ако је хтело да изађе на више такмичења, али ђацима увек саветујемо да се концентришу на предмете који им најбоље иду, да се не би расплињавали превише. А да ли је то једно, два или три такмичења одлука је на њима, у договору са предметним наставницима – каже за Данас Сања Радмиловић, директорка ОШ “Стари град”.
Ученици којима школа брани да изађу на више од два такмичења остаје да се с тим помире или да њихови родитељи истерују правду са директорима. Бар тако се може закључити из објашњења Министарства просвете да је “директор по закону надлежан да одлучује о правима ученика, што подразумева и учешће на такмичењима”. Министарство тврди да “директор треба да на основу вредновања и препорука предметних наставника, сагледа разлоге и оправданост учешћа ученика у такмичењима”, те да се “приликом одлучивања о правима ученика директор установе руководи општим принципима и циљевима образовања и васпитања, међу којима је и пун интелектуални, емоционални, социјални, морални и физички развој сваког детета, у складу са његовим узрастом, развојним потребама и интересовањима”. Неколико директора са којима смо јуче разговарали тврде да се овим питањем никада нису бавили.
Уместо овако немуштих објашњења најлогичније би било да Министарство пошаље јасно упутство школама како да се понашају да би сви ђаци били равноправни, а не да неки буду дискриминисани, јер у систему образовања нема никакве контроле. Тим пре што актуелни министар поново враћа вредновање такмичења при упису у средње школе. А управо је то, истичу у школама, велика мотивација ученика да у њима учествују. Други разлог је чињеница да су резултати са такмичења један од кључних критеријума за избор ђака генерације, што је још једна тема која изазива доста контроверзи, а чиме ће се Данас бавити наредних дана.
(Данас)