Сва питања везана за приступање Форуму школа Србије слати на: forumskolasrbije@gmail.com

ФОРУМ БЕОГРАДСКИХ ГИМНАЗИЈА

Синдикат радника запослених у београдским гимназијама

Директори школа у борби за своје фотеље

Директори о изменама закона: Не треба ограничавати број мандата

Управни одбор Друштва директора школа Србије заседао је у четвртак у Кикинди. Преносимо најзанимљивије делове записника са ове седнице:

„…У дискусији и предлозима по овој тачки  дневног реда најпре је констатовано  да су први кораци  новог Министра просвете веома добри и охрабрујући са становишта директора  школа, јер се отворено указује на проблеме са којима  се суочава  наш образовно-васпитни систем и показује се жеља и намера да се заједнички  са свим актерима  система траже  најбоља решења која ће наш образовно-васпитни систем  учинити бољим, економичнијим и  ефикаснијим.  У том смислу, „ДДШС“ је спремно да се активно, својим предлозима и сугестијама  укључи у свакодневне активности Министарства просвете,  полазећи од тога да директори школа најбоље познају  образовно-васпитни систем и све његове добре и лоше стране и имају предлоге како да се систем унапреди.

Генерално, веома је добра намера Министарства просвете да се приступи писању новог    ЗОСОВ-а, с обзиром да је по нашем мишљењу ЗОСОВ из 2009. године постао главна препрека развоју и позитивним променама нашег образовно-васпитног система. У том смислу сматрамо да нови ЗОСОВ мора најпре бити ослобођен и очишћен од онога што се у најновијој светској и европској образовној теорији зове „вирус стандардизације“( видети књигу „Финске лекције“ од Пасија Салберга).Наиме, увођење тржишта и стандарда тј. тежња за „мерењем“ учинка образовних система и њихово оцењивање по „тржишним“ мерилима се показало потпуно погрешно. Државе и образовни системи који су радили супротно од тога, тј. који су уместо такмичења школа и наставника ( читај тзв. спољашњег оцењивања и вредновања) подстицале  САРАДЊУ свих актера  образовно-васпитног система, које су уместо појачане контроле наставника, развијале поверење у њих и које су уместо централизованог административно-бирократског руковођења системом, подстицале аутономију школа и локалних средина  и самим тим њихову одговорност за квалитет њихових школа, су постизале и постижу одличне резултате на PISA тестовима. У том смислу ако хоћемо  да настава, подучавање, наставник и ученик буду у центру система, морамо систем ослободити од приче о стандардима. Уосталом, можемо имати идеално направљене стандарде, али какву ћемо школу имати то зависи од наставника и ученика и њихових родитеља и њихове мотивације. Стандарди, тј. „обрасци“ су примерени индустрији, али у уметности, спорту, учењу су непримењиви јер гуше индивидуалност, креативност и  иницијативу и наставника и ученика. Главна вредност нашег образовно-васпитног система су  наставници, ученици и њихови родитељи и они још увек верују да знање  може бити главни покретач промена у њиховим животима и читавог друштва и зато им треба допустити да „ сањају и остварују своје, а не туђе снове“. Ако то желимо, а задржимо причу о „стандардима“, ми смо и наставницима и ученицима везали руке  и ноге, а тражимо да они трче. Уосталом, квалитет једне школе је интеракција између школе, наставника, ученика и њихових родитеља и он почива на сарадњи, поверењу и њиховој љубави према знању која се никако не може мерити и оцењивати.

Што се тиче конкретних предлога за нови ЗОСОВ који се односе на директоре школа, сматрамо да треба подизати лествицу и услове  за избор директора  школа с обзиром на велику улогу директора школа за квалитет рада школа. У  том смислу сматрамо :

–          Да треба увести праг од најмање 50% подршке колектива за избор директора школе;

–          Да се мора трајно и принципијелно решити тзв. чување радног места директора школе и да једноставно не треба ограничавати број мандата и да треба  за време трајања мандата чувати радно место директору школе. Овде је кључно питање да ли хоћемо да најбољи професори у најбољим радним годинама буду директори школа или ће то бити само они који то жарко желе и они који су пред пензијом;

–          Такође, напомињемо да се у овом тренутку ни помоћнику директора који се одређује за сваку школску годину не чува радно место, јер то нигде не пише у ЗОСОВ-у, а требало би децидно да се предвиди;

–          Сматрамо да је за директоре  школа нејасно зашто само они из целог јавног сектора треба да имају испит за лиценцу за рад на пословима директора, а уз то постојећи ЗОСОВ  предвиђа да им се радно место чува  само у првом мандату, чиме су директори школа  једини радници у образовно-васпитном систему који ступањем на дужност директора прелазе из статуса радника на неодређено време у статус радника  на одређено време. То је веома дестимулативно за директоре школа и неефикасно за систем. Питање „лиценце“ за директоре школа требало би да се решава или преко „Школе за директоре“ или уважавањем праксе и искуства коју садашњи директори имају. Лиценца за директоре као и стицање звања  за наставнике  и стручне сараднике  треба да буде децентрализовано и искључиво везано за доприносе унапређењу образовно-васпитне праксе и квалитета рада у школи. Ако се то сведе на „бизнис“ за неке и „јурњаву“ за бодовима, онда ће то бити потпуно некорисно за систем у целини, али и за директоре појединачно;

–          Самим тим, „лиценца“ за директоре мора да буде везана за неограничавање броја мандата, за чување радног места за време трајања манадата и то би било стимулативно да директори стално раде на свом стручном усавршавању и размени искустава у свом раду;

–          Мислимо да се мора пронаћи начин да удружење директора пронађе своје место у ЗОСОВ-у и да се заједно са МП и Синдикатима ради на решавању проблема који се јављају у систему;

–          Своје место у ЗОСОВ-у  морају пронаћи специјализоване школе и стручне гимназије, чији би ученици могли да полажу националну матуру;

–          Што се тиче Школских одбора, мислимо да  треба ЗОСОВ-ом  предвидети да чланови ван колектива тј. Наставничког већа, буду стручни и имају одговарајући ниво стручне и образовне  квалификације  за члана Школског одбора  одговарајуће школе;

–          Што се тиче преузимања запослених, треба оставити могућност да директори школа изаберу између више кандидата, јер су они најодговорнији за квалитет рада школе и треба с тим у вези ускладити ЗОСОВ и Закон о раду…“

МЕДИЈИ

СИНДИКАТ

ОБРАЗОВАЊЕ

Најновије на сајту

Scroll to Top

Приступница

Задовољство нам је што показујете интересовање за учлањење у Форум београдских гимназија. У наставку можете попунити приступницу и придружити се нашој организацији. Уколико у вашој школи постоји наша организација, можете контактирати нашег представника и учланити се у школи. Уколико Форум нема организацију у вашој школи, можете нам се придружити као појединачни члан. Надамо се да ће то бити први корак ка ширењу организације и у вашој школи.

Да бисте се прикључили Форуму потребно је да попуните све податке. Након што попуните податке, послаћемо вам приступницу коју је потребно потписати чиме и званично постајете наш члан.

Важно: Слањем ваших података путем сајта, сагласни сте са обрадом тих података за потребе наше организације у складу са законом. Ваши подаци ће бити коришћени искључиво у сврхе за које су прикупљени и неће бити уступани ни дељени трећој страни ни у ком случају.

Правни саветник

Поштовани чланови Форума београдских гимназија,

Обавештавамо Вас да је Главни одбор Форума београдских гимназија, имајући у виду потребе и интересе нашег чланства за пружање правне помоћи, на седници одржаној дана 10.октобра 2018. године, једногласно донео одлуку да се ангажује Милан Кука, дипломирани правник са положеним правосудним испитом, који ће давати бесплатне правне савете, писати представке, молбе, жалбе и друге дописе надлежним држаним органима, школском одбору и директорима школа и без накнаде заступати чланове ФБГ-а у покренутим дисциплинским поступцима у установама.