Дебата о дуалном образовању – Нацрт закона „лоше преписан“ и катастрофално урађен на велику штету ученика
Нацрт закона о дуалном образовању, који је на јавној расправи, је катастрофално урађен и то на велику штету ученика, оцењено је на дебати у организацији Покрета слободних грађана.На овој дебати професорка Србијанка Турајлић упитала да ли ће се у Србији, по закону, за потребе послодаваца школовати јефтина радна снага.
Турајлић је у дискусији у седишту Покрета слободних грађана навела да се закон о увођењу дуалног образовања у средње школе у Србији доноси уз образложење да би се одговорило тржишту рада, а да нико није објаснио како се утврђују потребе тржишта рада.
Стиче се утисак да их тумачимо преко потреба послодаваца, који потражују одређени профил, а да ми њима школујемо јефтину радну снагу, рекла је она.
Турајлић је указала да су у изради закона за узор узети модели из Аустрије и Немачке и то са основном грешком „кад се преписује, препише се лоше“.
Kако је рекла, при том су преузети најлошији модели који се у тим земљама делимично примењују, а који се код нас преводи као „шегртовање“.
Такав модел, према речима Турајлић, подразумева Уговор између ученика и послодавца, чиме је школовање детета поверено том послодавцу и ако он није задовољан њим, раскида уговор и дете у том случају не заврши школу.
Ради се као у оној анегдоти о Железари Смедерево и гвожђу и грожђу, навела је, неко је негде прошао, чуо реч ‘дуално’, деловало је бомбастично за причу о запошљавању и рекао –
препишите закон из Немачке и Аустрије. Нико се није упитао зашто су се остале земље Европе определиле за другачије врсте струковног образовања, закључила је Турајлић.
Професорка Биолошког факултета у Београду Биљана Стојковић указала је да је читав нацрт закона направљен по мери послодаваца, на велику штету деце.
Деца ће бити згодна, обесправљена радна снага, препуштена вољи послодаваца, јер их овакав закон не штити, упозорила је. Према њеној оцени, понашање Министарства просвете у том послу је поражавајуће, уз одрицање од свог посла – политике образовања.
Она је рекла да је фрапантно да је Министарство просвете велики део надлежности препустило Привредној комори Србије (ПKС) која према предложеном закону, диктира школе и профиле, послодавце који су компетентни, води регистар и све процењује, лиценцира инструкторе, док је Минситарство просвете је изузето.
Такође представници ПKС су у комисији на завршном матурском испиту, предочила је Стојковић. Она додаје да је скандалозно да се нико није потрудио да у закону заштити децу, односно ђаке, а уз сву њихову обесправљеност у томе посебна прича је плаћање, односно накнада за рад у предузећу, која је превиђена на нивоу пловине минималца и то „продуктивног рада“.
Образложење за доношење таквог закона је да се подигне запосленост у Србији, међутим, у овом случају деца ће бити конкуренција незапосленима, закључак је дебате.
(Данас)