Измене правилника олакшале су оцењивање током наставе на даљину, али тиме нису решене све дилеме наставника и родитеља.
Нашој редакцији у претходном периоду јављали су се читаоци који питају да ли наставник има право да тражи да у јуну сви ђаци дођу у школу на испитивање или да раде контролне и писмене задатке, као и да ли ће сигурно сваки ученик добити шансу да у јуну поправи оцену или само онај кога наставник буде позвао.
Недоумице имају и неки наставници, пре свега како да оцене ђаке који током онлајн наставе нису ништа радили и како ће се закључивати оцене деци која су у првом полугодишту остала неоцењена.
На ова питања надлежни из Министарства просвете ни после више молби нису одговорили нашој редакцији, а Александар Марков, председник Форума београдских гимназија, каже да ни наставници немају прецизне одговоре јер сем измене Правилника о оцењивању у једном члану, Министарство школама није слало додатна појашњења у вези са оцењивањем.
Закључке на нека од поменутих питања наставници не доносе на основу јасних упутстава, већ, како истиче Марков, на основу онога што чују у медијима.
– Ако је судити по ономе што је министар рекао закључак је да наставник има право да не упише ниједну оцену током трајања наставе на даљину. Јер ако министар каже да наставник који сумња у неког ученика да преписује или му је оцена знатно виша од просека, може да га позове у јуну у школу да одговара, онда хипотетички може да сумња у све ђаке. Реченицу која је промењена у правилнику да ученик у полугодишту може имати и мање од четири оцене, тумачим да не мора имати ниједну оцену у другом полугодишту и да могу да изведем закључну на основу оних из првог полугодишта – каже Марков.
На питање да ли је фер да наставник не нађе ниједан начин да оцени ученике током наставе на даљну већ да им најављује „решетање“ у јуну у школи, Марков сматра да није и не верује да ће то дешавати. Додаје да су наставници имали довољно времена да упишу бар по једну оцену за активности током онлајн наставе и да је већина то и урадила.
– У овом периоду треба да се вреднују труд, залагање, колико су ученици били одговорни и редовни у извршавању обавеза, али тешко да ће све оцене бити објективне. На две онлајн писмене провере знања које сам задао својим ученицима, сви имају по две трећине тачних одговора – илуструје Марков своје запажање.
Милан Јевтић, професор историје у Средњој стручној школи у Крагујевцу, истиче за Данас да наставници немају начина да се увере у то колико су ученици самостално извршавали задатке и наводи пример свог ђака који је „једва долазио до двојке, а сада шаље радове који се граниче са изузетношћу“.
– Ја сам му дао петицу, али ћу њу, кад будем изводио закључну, да саберем са свим оценама из првог полугодишта, да поделим с укупним бројем оцена и тако дођем до просека. Без обзира што се може посумњати у интегритет његових радова, он их је слао на време и за то је добио оцену. Зашто бих га звао у јуну да дође да одговара? Правилник о оцењивању ми је дао право да ученику за овај период наставе на даљину дам једну оцену, без обзира што је слао пет или седам радова. Четири оцене из првог полугодишта и ова једна током наставе на даљну је довољно да се изведе закључна која није неразумна. Препоручујем и колегама да тако поступе, ако имају овакве случајеве – наводи Јевтић и додаје да наставници неким ученицима могу да дају и већи број оцена током наставе на даљину ако сматрају да су их заслужили.
Да одговарају у просторијама школе у јуну ће, каже, позвати само ђаке који у претходном периоду објективно нису имали услове да прате наставу и раде задатке, као и појединце који су се „извлачили“. И за њих ће важити исто правило при извођењу закључне оцене – сабираће се све оцене из првог полугодишта и једна дата у јуну. Јевтић напомиње да школа подразумева континуитет и да „не може све што је у школи рађено до марта да зависи од једног одговарања у јуну“. Он сматра да је измена Правилника о оцењивању добро решење, јер, како каже, „да је остало по старом морали бисмо да измишљамо четири оцене што би било врло проблематично“.
– На који начин ће бити оцењивани ученици који су на полугодишту остали неоцењени је енигма за све нас. Претпостављам да ће морати да дођу у јуну да одговарају – наводи Александар Марков и додаје да и сам има неколико таквих ученика од којих је тражио да строго поштују све што обавезе током наставе на даљину, али да, што се тиче оцењивања градива из првог полугодишта, чека упутство.
Јевтић такође мисли да ће таква деца највероватније морати да дођу у јуну у школу да одговарају. Указује да и даље постоји опција да ученик буде позван на разредни испит.
– Имате теоретску могућност да ученик није радио ништа током периода наставе на даљину, да нема закључену оцену на крају првог полугодишта и да се не појави у јуну. У обавези сте да таквом ученику омогућите да полаже разредни испит, који може да се одржи у јуну, а може и у августу – истиче Јевтић.
Приговор на оцену
И наше питање упућено Министарству на који начин родитељи могу да поднесу приговор на оцене дате током наставе на даљину је остао без одговора. Александар Марков каже да су већ почеле жалбе неких родитеља на то што оцене деци нису образложене. Он верује да ће, како се школска година ближи крају, бити све више жалби, али каже да не зна да ли наставници могу да се позову на чињеницу да нису добили јасна и прецизна упутства Министарства, ако инспекција „обори“ неку оцену.
Извор: Данас