Сва питања везана за приступање Форуму школа Србије слати на: forumskolasrbije@gmail.com

ФОРУМ БЕОГРАДСКИХ ГИМНАЗИЈА

Синдикат радника запослених у београдским гимназијама

Зашто просвету треба изузети из најављених мера Владе

 

Директор Војислав Андрић (фото: Ђорђе Ђоковић)
22.10.2014, 11:27

„Колубарске.рс“:

 

Отворено писмо Републичкој влади

 

Поштоване даме и господо,

 

Редови који следе су сигурно искрена и, надам се, аргументована молба за изузимање образовне делатности из мера рестрикције које се већ скоро пола године најављују од стране ваше, а и наше Владе. Мислим да просвету у Србији треба заобићи када су најављене мере у питању из следећих разлога:

1. Србију – земљу коју волимо и за коју се боримо исто колико и ви, из не баш изгледне економске ситуације у којој се тренутно налази, могу повући напред само велика просвећеност, изузетан рад и адекватно и примењиво знање – категорије које у многоме зависе од просветних радника, њихове мотивисаности, суштинске ангажованости и објективне спремности да младе генерације васпитају, образују и надахну љубављу за своју земљу, њен опстанак, њен напредак и њен свестрани развој.

2. Васпитачи, учитељи, наставнци, професори и сви запослени у школама и факултетима – људи у чији се ентузијазам, рад, посвећеност и љубав према ученицима и студентима куну и родитељи и најшира друштвена заједница, су деценијама на самом дну друштвене лествице по личним примањима и суштинском уважавању њихове професије, а на самом врху по егзистенцијалној угрожености и одговорности за оно што се од њих очекује када су ученици и њихово свестрано образовање и васпитање у питању.

3. Просвета је сигурно међу најрационалније организованим делатностима у Србији. Додуше, у по некој школи има по неки професор који је због смањења броја ученика и броја одељења остао без неколико часова, али нема “буразерског“ и “партијског“ отварања виртуелних радних места, измишљених и подељених реферата и повећања административног и техничког апарата, јер наше норме часова су немилосрдне и на основу броја часова се тачно зна колико наставника је потребно за обављање наставе сваког наставног предмета и колику режију таква развијеност школе подразумева.

4. Просветни радници нису криви за, у последњих десетак година, бар две-три стотине хиљада измишљених радних места у државној администрацији Републике Србије од општинског до највишег нивоа, јавним предузећима, фондовима и разноразним агенцијама и институцијама која се финансирају из недовољног и крхог републичког буџета и чије даље финансирање подразумева дељење јединственог не баш великог колача на све већи број делова и смањење плата свима због, опет понављам, “буразрерског“ и “партијског“ запошљавања.

5. Просветни радници нису криви ни за огроман новац који се из државног буџета (министарстава, фондова, агенција …) одлива због несавесног и неодговорног пословања и ненаменског трошења буџетских средстава ових или оних државних органа и државних функционера – новца којим би се (да нема нефункционалног одливања и крпљења “рупа“ овде или онде) могао значајно поправити материјални положај образовања као делатности, а то значи одржавање, реновирање и опремљеност школа, стручно-педагошко усавршавање наставника и успоставити законом предвиђен, а никад не реализован избор наставника у наставна звања.
6. Просветни радници нису криви ни за енормна задужења Републике Србије код иностраних банака, фондова и других институција, јер најмање, а слободно могу рећи, скоро ништа од тих средстава није усмерено на просвету. А одавно је било неопходно обезбедити средства за корениту реформу образовног система и реализацију од стране Владе Републике Србије усвојене Стратегије развоја образовања у периоду 2012 – 2020. година, јер средства потребна за примену Стратегије су далеко мања од камата и разноразних “пенала“ које Србија плаћа кредиторима.

7. Уважавајући неспорну чињеницу наслеђене ситуације, упозоравам да укупни издаци Србије за образовну делатност (па самим тим и за плате просветних радника на свим нивоима), не прелазе 3,5% (нека буде и 4% ) бруто националног производа, што је у релативном износу далеко мање од издвајања других земаља, где издвајања за просвету достижу у просеку 6% НДП. О номиналним вредностима да и не говоримо, јер није исто 4% на нешто више од 4.000 ЕУР-а по становнику у Србији, или на пример 8,5% на око 44.000 ЕУР-а у Данској. Није нам за утеху ни балканско окружење, где Бугарска, Румунија, Мађарска, Хрватска и Словенија евидентно и у релативном, а поготову у номиналном односу издвајају прилично више средстава за школе и факултете.

8. Недостајућа средства у буџету Републике Србије због којих се просветним радницима најављује смањење плата су између осталог и последица неспособности државног апарата да сузбије тзв. “сиву економију“ и добар део привредних токова уведе у легалну зону у којој се плаћање пореза и доприноса и ПДВ подразумева. Да ли су просветни радници криви што, упућени тврде, око 32% привредне активности у Србији иде “сивим“ токовима, по чему је тврде Србија европски шампион?

9. Пре смањивања плата просветним радницима треба дати и лични пример. Зато размислите да ли је посао директора Србија-гаса, уз дужно поштовање сложености које он носи, 50 пута одговорнији од посла учитељице која 4-5 сати дневно, 180 дана годишње и тако 4 године васпитава и образује 25-30 ученика? И да ли је посао гувернерке Народне банке, уз дужно поштовање одговорности коју та функција подразумева, 17 пута сложенији и одговорнији од професора који васпитава и образује да не претерамо, у просеку 100 ученика? Или да ли је посао специјалног саветника генералног директора НИС (ма шта то у погледу сложености и одговорности подразумевало) 16 пута сложенији и одговорнији од посла директора школе који у школи одговара за све од организације и реализације васпитно образовног рада, до школске имовине, безбедности ученика у школи и на екскурзијама, јавних набавки, финансијског пословања школе у ситуацији када су школе и општинске и државне, а по бризи за све оно што школама у нормалним околностима треба, што Кочић рече “ни Давидове, ни царске, ни спа’иске“.

10. Најављују се штрајкови просветних радника. Без неких већих симпатија према овако организованим и програмски усмереним Синдикатима просветних радника, сазнањем да се преко фамозних 12% из буџета Министарства просвете (уместо из синдикалних фондова) за синдикалне руководиоце по школама одливају средства вредна неколико стотина радних места, упозоравама на све опасности уласка просветних радника у штрајк. Свеједно, да ли су то једночасовне обуставе, часови од 40,5 минута (10% мање од 45 минута) или тоталне обуставе рада, то сваку школу и запослене у њој ставља у велике пре свега моралне, а затим и организационе проблеме. Апелујем да учините све да се не уђе у штајк и да се наши интереси не супроставе интересима оних које васпитавамо и образујемо и образовно-васпитним пројекцијама њихових родитеља, јер јединство ученичког, наставничког и родитељског колектива у свакој школи су нам данас неопходни, чини ми се више него икада.

Уважени господине председниче, потпреседници Владе, госпође министарке и господо министри, желим да вас уверим да претходни аргументи нису критички интонирано писаније једног просветног радника, већ добронамерни покушај човека који је цео живот у учионици са познатим доприносом образовању у Србији (и који је, чини ми се на своју срећу, само кратко време делио вашу министарску судбину) да са тачно десет аргумената (а могло би их бити и много више) скрене вашу пажњу на чињенице које објашњавају зашто образовну делатност треба изузети из свих комбинаторика везаних за најављено десетопроцентно смањење плата запослених у образовању и умањење буџетских средстава за просвету.
Сигуран сам да 10% умањења плата и средстава неће бити и 10% мање мотивисаности, ентузијазма и ангажовања просветних радника у Србији, јер ми радимо најлепши посао на свету. Али ће у нама бити бар 10% више горког осећања непризнавања наше професије и њеног очигледно великог значаја за садашњост и будућност Србије.

Уз извињење за одузето време,
С поштовањем,
У своје име и само у своје име др Војислав Андрић

МЕДИЈИ

СИНДИКАТ

ОБРАЗОВАЊЕ

Најновије на сајту

Scroll to Top

Приступница

Задовољство нам је што показујете интересовање за учлањење у Форум београдских гимназија. У наставку можете попунити приступницу и придружити се нашој организацији. Уколико у вашој школи постоји наша организација, можете контактирати нашег представника и учланити се у школи. Уколико Форум нема организацију у вашој школи, можете нам се придружити као појединачни члан. Надамо се да ће то бити први корак ка ширењу организације и у вашој школи.

Да бисте се прикључили Форуму потребно је да попуните све податке. Након што попуните податке, послаћемо вам приступницу коју је потребно потписати чиме и званично постајете наш члан.

Важно: Слањем ваших података путем сајта, сагласни сте са обрадом тих података за потребе наше организације у складу са законом. Ваши подаци ће бити коришћени искључиво у сврхе за које су прикупљени и неће бити уступани ни дељени трећој страни ни у ком случају.

Правни саветник

Поштовани чланови Форума београдских гимназија,

Обавештавамо Вас да је Главни одбор Форума београдских гимназија, имајући у виду потребе и интересе нашег чланства за пружање правне помоћи, на седници одржаној дана 10.октобра 2018. године, једногласно донео одлуку да се ангажује Милан Кука, дипломирани правник са положеним правосудним испитом, који ће давати бесплатне правне савете, писати представке, молбе, жалбе и друге дописе надлежним држаним органима, школском одбору и директорима школа и без накнаде заступати чланове ФБГ-а у покренутим дисциплинским поступцима у установама.