А Р А Н Ђ Е Л О В А Ц – Саопштење за јавност
Поводом дешавања у Аранђеловцу и медијске хајке на просветне раднике
Ових дана дигла се невероватна хајка на просветне раднике Србије на основу две приче: дневнице наставника на екскурзијама (излетима, посетама), и немили догађај у дворишту Основне школе „Сватолик Ранковић“.
Свих 15 организација синдиката предшколских установа, основних и средњих школа оштро осуђује хајку медија на просветне раднике и изношења неистина, ноторних лажи и непроверених података у вези екскурзија и излета ученика, као и у вези немилог догађаја у дворишту школе „Светолик Ранковић“. Такође осуђује и неодмерено иступање Министра и његових помоћника и заменика у вези поменутог.
На овај начин се погађају погрешни циљеви – наставници који веома савесно обављају свој део посла за који су се и школовали, а амнестирају одговорни чијим је чињењем или не чињењем до оваквих ситуација и дошло на првом месту. Овде мислим, пре свега на неспретно, невешто и јалово законодавство које је својим одредбама, у жељи да се додвори деци, родитељима те деце, Европској унији, и ко зна коме још, било јако попустљиво према деци и њиховим родитељима на једној страни, док је према учитељима те деце постављено изузетно ригорозно и искључиво. Како, на пример објаснити непотребно дуготрајан и најчешће јалов, без ефекта, процес према ученику прекршиоцу неке дужности или обавезе пре макар и најблажег кажњавања? Наставницима су везане руке преобимном и непотребном администрацијом и, у неким моментима, неостваривим захтевима по питању прекршиоца. Процедуре су исувише дуге и обимне и често се дешава да док сте ви тек негде кренули са процедуром да би сте могли да казните ученика, он заврши разред или чак и школовање на том степену. Ту се онда губи васпитни моменат кжњавања.
Лепо је што се деца од малена уче дечјим правима, али је штетно што се пре тога не уче и својим обавезама из којих права и проистичу. Нема права без испуњења обавеза!
Посебно бих се осврнули на улогу родитеља у васпитно образовном процесу. Са једне стране родитељима су омогућена велика права по питању учествовања у животу и раду школе, чак и месечне посете часовима, избор извођача екскурзија и излета и утицај на садржај истих. Они предлажу и утврђују висину дневнице наставника на екскурзијама (излетима, посетама) – обавезу коју им је наметнула само Министарство, а на основу чега сад тренутно окреће родитеље против наставника. У неку руку, имају и већи утицај и већа права и од самих наставника који реализују васпитно образовни процес. У другу руку, школа не поседује инструменте да натера родитеља на сарадњу, чак и када је она у изузетном васпитно образовном интересу детета, често због непотребно компликованих и предугих административних зачкољица.
Родитељ је васпитач и узор у кући, у породици. У школи то треба да буде наставник. Члановима закона који говоре о о васпитно дисцилинским мерама и Правилником о васпитно дисцилинским мерама поремећен је систем вредности – конкретно, по истом том правилнику и члановима закона ученик који опсује наставника не може бити кажњен јер је то лакша повреда радне обавезе, већ само опоменут. Господине министре, помоћници, саветници и надзорници, како се, у таквим ситуацијама чува ауторитет? О људском достојанству да и не говоримо.
Наставни процес више није наставни процес, него административни. Сваки 1. септембар донесе гомилу „иновација“, најчешће беспотребних, било коме, од наставника, преко руководства школа до самих људи који читав процес образовања контролишу. Ваљда је то начин да се оправда нереално велики број упослених у самом Министарству и разним Заводима којих од ове године има један више него до сада – значи, у наредном периоду треба очекивати више администрације, а мање образовања и васпитања. Министарство је подигло администрацију на најбирократскији ниво, а на прагу је да укине образовање и васпитање уопште.
Родитељи, варате се ако мислите да је Министарство просвете, науке и технолошког развоја (тешког ли назива и још тежих задатака) и сви ови таблоидни новинарчићи на вашој страни. Министарство је од школе направило најјефтинији сервис за чување деце, а овакви назови „новинари“ који најчешће и не потписују своје, иначе, наручене, „радове“ само на сензационалистички начин урушавају ионако већ нарушени углед школе и просветних радника.
Општинска организацијаУније синдиката Синдикална организација УСПРС
просветних радника Аранђеловац ОШ „Свети Сава“ Аранћеловац
_______________________________ _______________________________
(Милан Тошић) (Небојша Стевановић)
У Аранђеловцу
27.09.2013. год.