ЗАШТО ТРЕБА УКИНУТИ ВУКОВУ ДИПЛОМУ?
Синдикат образовања Србије подржава иницијативу Форума београдских гимназија да се укину Вукове дипломе.
Разлог за укидање ове, наводно врхунске награде, није само фијаско овогодишње мале матуре, већ многи други и важнији разлози.
Када је далеке 1966. године уведена Вукова диплома, гледајући неколико година уназад, у то време нико не би добио Вукову диплому. Нашла би се ту покоја четворка, макар из фискултуре или неког другог предмета.
Првих година број „Вуковаца“ у генерацији је био скромних свега 1% у генерацији. Како је време пролазило, тај број се постепено повећавао, да би већ крајем седамдесетих година био толики да се и тада постављало питање о оправданости Вукове дипломе.
Истраживања која су вршена на Филозофском факултету показала су да „Вуковци“ нису имали неки значајнији успех на факултетима и да је добар део њих показао врло просечне резултате, ако не и лоше. Наравно, било је и позитивних примера „Вуковаца“, који су направили бриљантне универзитетске каријере, што све говори у прилог тези да је број „Вуковаца“ претеран.
Последњих година број „Вуковаца“ је на крају основне школе нарастао на читавих 10% од броја свршених основаца. Притом у осмом разреду скоро нико не понавља, а и број оних који иду на поправни је изузетно мали.
Како све у природи тежи нормалној расподели, требало би да се то односи и на оцењивање, тј. ако се узме популација од 70.000 свршених основаца, број оних који имају врхунске резултате и број оних који имају најгоре резултате треба да буде приближно исти. То каже наука, а пракса је очигледно нешто друго. Сумњам да су наши ђаци толико паметни и вредни да се издвајају од осталих.
Очигледно су у питању врло слаби критеријуми, поправљање и поклањање оцена, што све доводи до урушавања образовног система. Није редак случај да се неком поклоне три до четири оцене да би био „Вуковац“. Читаве делегације салећу неке наставнике који држе критеријум да поправи неком оцену (читај: поклони). Да не причамо о разредним већима која шаком и капом поправљају оцене.
Критеријуми по школама су веома различити – од школа које фабрикују „Вуковце“ до оних које имају праве „Вуковце“.
Пракса такође показује да они који се боре за Вукову диплому често се расплињују учећи за оцене из свих предмета, а при томе занемарују свој таленат за један или више предмета.
Очигледно је сазрело време да се добро размисли о будућности и потреби Вукове дипломе. Можда је боље појачати значај и важност награда за успех из појединих предмета, што би се касније вредновало на пријемним испитима, а Вукове дипломе после 47 година укинути као експеримент који није дао позитивне резултате.