Број одељења се стално смањује
ПОСЛЕ лекара, који од октобра плату примају према броју пацијената које лече, на списку за увођење овог модела исплата су и наставници. У 16 општина, од почетка ове школске године праве формуле по којима ће догодине почети пилот-пројекат капитације – плаћања наставника према броју ученика.
Свих 76.258 просветара требало би да од 2014. године добијају коверту према учинку, броју ђака и квалитету рада. Синдикати, међутим, тврде да ће све бити померено чак на 2020. и да ће због тога бити измењен и Закон о основама система образовања, како би се продужио рок.
– Рационализација мреже школа је први услов за овај модел плаћања. Како то није урађено до краја, не могу се ни наставници плаћати према броју ученика – сматрају представници синдиката – Осим нас, и остали просветни синдикати доставили су Министарству предлог да се нови модел уведе после 2020. године.
Из Министарства, међутим, демантују ту вест и кажу да припреме теку по плану.
– За десетак дана имаћемо састанак с радном групом, а потом и са представницима свих 16 општина које су укључене у пилот-пројекат. Њихов посао је да направе локалне формуле које ће моћи да буду примењене у тим срединама од септембра – каже за ”Новости” Зоран Костић, помоћник министра просвете.
Већ угашено 1.900 одељења
У ШКОЛАМА је до сада угашено око 1.900 одељења, а до следеће школске године биће их још мање. Због све лошијег природног прираштаја, учионице су сваког септембра празније. И даље постоји око 4.000 одељења са мање од 15 ученика и многа од њих мораће да се рационализују.
– После тога Влада Србије треба да донесе уредбу којом ће се омогућити посебан начин финансирања.
Међу њима су: Пожаревац, Пожега, Ваљево, Врање, Кикинда, Обреновац… Предстоји цела година у којој ће се видети да ли су предложене формуле по којима ће се наставници плаћати добре или ће морати да буду дорађене.
– Када плаћање по ученику почне у целој Србији, ако се испостави да има технолошких вишкова, тај проблем решаваћемо посебним социјалним програмима и уз помоћ локалних самоуправа – објашњава Костић.
А плаћање је замишљено тако да школе, из државног буџета и општинске касе, према броју уписаних ђака, добијају новац, који ће даље распоређивати наставницима.