Сва питања везана за приступање Форуму школа Србије слати на: forumskolasrbije@gmail.com

ФОРУМ БЕОГРАДСКИХ ГИМНАЗИЈА

Синдикат радника запослених у београдским гимназијама

Реформа гимназија – „врућ кромпир“ за све министре

 

Ауторски текст Војислава Андрића, директора Ваљевске гимназије и председника Друштва математичара Србије, о неопходним променама у гимназијском образовању

 

Гимназије у Србији, свесне чињенице да се образовање у свету револуционарно мења су преко Заједница гимназија Србије, још 2005. као свој покушај реформе гимназија, предложиле и усвојиле документ „Програм промена у гимназијском образовању“, али на конкретизацији промена дефинисаних тим документом ни гимназије, а ни Министарство просвете, нису у протеклом периоду скоро ништа радили. Касније су донесена још два документа који додирују реформу гимназија: „Правци развоја образовања“ (Национални просветни савет 2010.) и Стратегија развоја образовања у Србији до 2020. године (Влада Републике Србије 2012.), али ни на њиховој имплементацији у гимназијско образовање није ништа значајно рађено.

Министри просвете су се мењали, али се нико од њих није осмелио да ишта значајно учини на променама и осавремењавању гимназија. Ниједан министар није ни покушао да искаже своје намере и дефинише активности усмерене ка променама у гимназијском образовању. Многи мисле или траже оправдање у недостатку новца, јер реформа гимназија подразумева и значајне промене у наставној технологији и опремљености школа, а јасно је да промена технологије и боље опремљености нема без додатних материјалних улагања. Мишљења сам да новац ипак није највећи проблем и да је гурање реформе гимназијског образовања „под тепих“ резултат несхватања значаја гимназија за свестрани развој Србије и формирање будуће националне, интелектуалне елите, као и недовољне (или боље речено одсуства сваке) подршке политике реформама у гимназијском образовању. Сигурно и недовољног познавања суштине гимназијског образовања, недостатка квалитетних идеја, као и страха од комплексности неопходних захвата и бојазни од сукоба са универзитетом (кога, сигуран сам, не сме ни да буде), јер у реформи гимназија и универзитет има своје интересе и захтеве када је гимназијско образовање (а нарочито курикулум и матура) у питању.

Зашто су нам потребне промене у гимназијском образовању? Навешћу само најважније разлоге због којих мислим да нам је неопходна свеобухватна, целовита, квалитетна и делотворна реформа гимназија:

* Због потреба да се гимназијско образовање из традиционалног и репродуктивног система стицања знања преведе у активнији и за све (ученике, наставнике, родитеље, друштво …) прихватљивији и занимљивији облик;

* Због релативно застарелих наставних планова и програма који суштински нису мењани скоро 25 година и потребе да се они претресу, иновирају и ускладе са савременим кретањима у науци, култури, уметности, спорту и другим областима савременог живота;

* Због неопходности да се гимназија у којој се потенцира и инсистира (углавном) на репродуктивном знању, постепено трансформише у школу активних и примењивих знања, али и школу у којој је откривање и неговање даровитости и развијање креативних способности младих приоритетан задатак;

* Због опште информатизације друштва која је свеобухватно захватила све сфере наших живота и која има значајне импликације и на осавремењавање наставног процеса и коришћење и стално праћење савремених достигнућа информационих технологија;

* Због омогућавања да ученици комбинацијом фиксираних, општих наставних предмета и богате понуде изборних наставних предмета самостално креирају своје гимназијско образовање у складу са сопственим склоностима и жељама усмереним ка жељеном образовању и најефикаснијој припреми за факултете;

* Због потреба да се у многим гимназијама ишчезле традиционалне вредности гимназијског образовања освеже, иновирају и врате у школе као позитивна стваралачка атмосфера у којој живе и раде гимназијалци и гимназијски професори;

* Због неопходне трансформације васпитних активности у гимназијама и усмеравање младих ка вредном раду, посвећености, моралу, патриотизму, хуманизму, екологији … и другим цивилизацијским вредностима савременог друштва.

* Због инсистирања на квалитету гимназијског образовања који ће се мерити екстерним облицима вредновања и чији ће резултати значајно утицати на статус ученика, наставника и гимназија као општеобразовних школа.

Како до реформе гимназијског образовања у Србији?

Један од могућих начина је да на основу документа „Стратегија развоја образовања у Србији до 2020“ године конституише квалитетан акциони план који подразумева осмишљен, добро програмиран и интензиван рад на променама у гимназијском образовању и јединствено деловање свих релевантних и заинтересованих друштвених фактора, а они су: гимназије (ученици, наставници и родитељи), универзитет, САНУ, Министарство просвете, Национални просветни савет, Завод за унапређивање образовања и васпитања и Завод за вредновање образовања. Дакле, организовани рад који ће сучељавањем добрих идеја и снагом аргумената (а не сукобљавањем људи како то у Србији најчешће бива), поштовањем традиционалних вредности наших гимназија и укрштањем са најбољим искуствима у гимназијском образовању у свету, изнедрити квалитетан систем гимназијског образовања у Србији. То пре свега подразумева доношење Закона о гимназијама, а потом и усвајање многих, а неопходних подзаконских аката: флексибилних наставних планова; модерних, и наставним и ваннаставним облицима разноврсних и богатих, школских и наставних програма; програма квалитетног опремања гимназија и програма за свестрано припремање и најефикаснију обуку и стално усавршавање наставног кадра у гимназијама. И наравно, уз помоћ и активно учешће универзитета добро осмишљене матуре (екстерног типа са међународном верификацијом) која ће на најбољи начин селектирати и на основу постигнутих резултата усмеравати гимназијалце ка жељеним, а могућим факултетима.

Верујем и да ће нови министар просвете Младен Шарчевић, као човек који долази управо из система гимназијског образовања, својим ангажовањем и искуством, допринети и учинити све, да се покрену неопходни механизми промена у гимназијама и обезбедити да се колективним, јединственим и хармоничним радом, гимназија, универзитета, САНУ уз активну улогу Националног просветног савета, оба завода и стручњака у области образовања и сталну координацију Министарства просвете, уз коришћење најбољих светских образовних искустава остваре неопходне реформе методологије рада гимназија, усавршавање наставних планова и програма, конституисање квалитетне екстерне матуре и друге системске промене које ће као последицу имати – савремен и веома добар систем гимназијског образовања у Србији.

Оптимиста сам и верујем да ће убрзани (али не и брзоплети) добро планиран и систематичан рад на реформи гимназија у Србији имати и формалну (законодавну) и суштинску (материјалну) подршку Скупштине и Владе Републике Србије и да ће се у буџетима Републике Србије за наредних неколико година (а почев од 2017.) предвидети средства неопходна за остваривање концепта савремене српске гимназије и средства неопходна за примену усвојеног концепта у свим верификованим гимназијама у Србији.

Ако таквих средстава нема у постојећим и расположивим буџетским оквирима вреди са и у међународним оквирима задужити (биће то први пут да смо се задужили за младе и њихово образовање), јер нам је модерна гимназија у Србији једнако потребна као и модерне технологије, савремени путеви, железнице, мостови …

Текст објављен у оквиру додатка „Данас Школа“

„Данас“

МЕДИЈИ

СИНДИКАТ

ОБРАЗОВАЊЕ

Најновије на сајту

Scroll to Top

Приступница

Задовољство нам је што показујете интересовање за учлањење у Форум београдских гимназија. У наставку можете попунити приступницу и придружити се нашој организацији. Уколико у вашој школи постоји наша организација, можете контактирати нашег представника и учланити се у школи. Уколико Форум нема организацију у вашој школи, можете нам се придружити као појединачни члан. Надамо се да ће то бити први корак ка ширењу организације и у вашој школи.

Да бисте се прикључили Форуму потребно је да попуните све податке. Након што попуните податке, послаћемо вам приступницу коју је потребно потписати чиме и званично постајете наш члан.

Важно: Слањем ваших података путем сајта, сагласни сте са обрадом тих података за потребе наше организације у складу са законом. Ваши подаци ће бити коришћени искључиво у сврхе за које су прикупљени и неће бити уступани ни дељени трећој страни ни у ком случају.

Правни саветник

Поштовани чланови Форума београдских гимназија,

Обавештавамо Вас да је Главни одбор Форума београдских гимназија, имајући у виду потребе и интересе нашег чланства за пружање правне помоћи, на седници одржаној дана 10.октобра 2018. године, једногласно донео одлуку да се ангажује Милан Кука, дипломирани правник са положеним правосудним испитом, који ће давати бесплатне правне савете, писати представке, молбе, жалбе и друге дописе надлежним држаним органима, школском одбору и директорима школа и без накнаде заступати чланове ФБГ-а у покренутим дисциплинским поступцима у установама.