Home >> Друштво,Образовање >> Зрењанински професор, искрено

zrenjanin

 

 

 …о очајном стању у нашем друштву

 

Након што су ученици Зрењанинске гимназије јавним писмом указали да су професори под притиском утицајних родитеља, једном ученику поправљали оцене за успех “вуковац” и писали матурски рад, јавности се обратио професор историје у тој школи, Радован Француски.

Он отворено говори о лошој ситуацији у којој се данас налазе ученици, професори, целокупно друштво. Како је навео, наду да нешто може да се промени, управо су дали ученици својим писмом који су јавно указали на друштвене у свом окружењу и тиме одржали добру лекцију из грађанске храбрости.

 

Писмо професора Француског преносимо у целости:

 

“Поштовани ученици, професори, суграђани, овим путем желим да се огласим јер осећам моралну и личну обавезу као неко ко припада Зрењанинској гимназији. Повод је писмо наших ученика које је ових дана присутно у свим врстама медија и у којем је указано на пристрасност, непрофесионалност, сујету појединих професора. Не бранећи никога, морам да поменем све оне колеге који годинама, а неки и деценијама, свакодневно образују и васпитавају ученике. Као и у сваком послу, неки то раде са више, неки са мање успеха, али је сигурно да се тим људима не може приговорити да су корумпирани или шта слично. Најбоље то знају суграђани чија су деца била или јесу део Зрењанинске гимназије. Можда нису увек и у сваком моменту професори беспрекорни, али питам се “ко јесте”.

Понављам да циљ мог писања није да било кога лишавам одговорности, али волео бих и да се сви заједно присетимо свега онога што гимназија даје локалној заједници из које потиче. Говорим о десетинама државних првака, спортским тимовима са медаљама, “петничарима“, добровољним даваоцима крви, организаторима хуманитарних акција и о многим другим успесима. На најбољи могући начин ова школа представља град, али и државу у пројектима међународне сарадње са школама из Немачке, Словеније, Швајцарске, Норвешке. Иза свих ових активности стоје професори и наравно ученици. Дилема ове школске године, као и свих претходних, јесте одабрати ђака генерације јер успеха је толико. Молим да се о свему овом пише, када се говори о Зрењанинској гимназији али и о успесима других школа.

Наравно, за пропусте где год их има, свако треба да сноси одговорност, али не колективну, паушалну – одговорност мора имати име и презиме. Да ли је то тако у нашем друштву? На жалост не. Негативних појава о којима су ђаци говорили у свом писму има на свим нивоима и у свим институцијама. Дуго времена живимо у друштву које почива на непотизму, корупцији, личним интересима. Знамо то, сви осећамо. Школе су саставни део друштва и деле његову судбину. Оне су одраз у огледалу свих нас, и ако нам се некада рефлексија не свиди, морамо се запитати шта је разлог. Колико сте пута драги суграђани, родитељи, покушавали да искористите приватна познанства како би утицали на статус свог детета, ученика. Знате о чему говорим, али немојте мислити да било кога окривљујем. Узроци проблема нису у вама, нису у професорима, а никако нису у ученицима. Они леже у суштинским променама друштва везаним за стандарде живљења свих нас. Када то кажем не мислим само на материјалну страну, већ на опште друштвено окружење. Подигнимо ниво дијалога међу нама, упристојимо медије, избацимо из њих и уопште из јавног живота насиље и разврат, смањимо корупцију, одрекнимо се сређивања “преко везе”. Након што се сви заједно потрудимо на овим стварима, имаћемо и боље школе.
До тада, вртећемо се у зачараним круговима, упираћемо прсте једни у друге и нигде нећемо стићи. Али, има наде поштовани суграђани. Доказ су управо наши ученици, аутори писма, који су смогли храбрости да јавно укажу на друштвене аномалије у свом окружењу и тиме нам одржали добру лекцију из грађанске храбрости. Следимо ли њихов пример, и ако свако у свом окружењу покаже отпор према поменутим облицима понашања, сигуран сам да ћемо изградити боље друштво, а самим тим и квалитетније образовање.” Професор историје у Зрењанинској гимназији, Радован Француски

Извор: 021.rs

4Comments

  1. лала каже:

    У тексту нигде нема придева који се завршава ски, чки или шки, а да је написан великим словом. Претпостављам да је Колега реч „Француски“ прозумачио као придев. У питању је презиме писца чланка.

  2. Разредна каже:

    Поштовани колега,
    Како можете пун назив установе прогласити великим огрешењем о правописно правило које се односи на присвојне придеве? То је исто као да сте тражили да се Српска православна црква или Српска књижевна задруга пише малим словом. Не може бити другачије ни са једном гимназијом која има назив града из кога потиче, па ни са Зрењанинском гимназијом, која се великим словом пише јер је јединствена установа у том граду и целој Србији, као Земунска, Карловачка и бројне друге. У Правопису српскога језика се ово налази у т. 63б, стр.66.
    Наводници су стављени највероватније у редакцији овог текста, јер се цитира писмо, што видимо у наслову. Све у свему, нема баш толико правописних грешака у тексту, за који кажете да пати од некритичности, а на елементе некритичког приступа нисте се нешто претерано осврнули. Осим тога, конструкција „од стране“ није баш стилски прихватљива у српском језику.

  3. Ana каже:

    Ne da provejava, nego veje! Mećava baš. Bila sam danas na sednici u svojoj školi (daleko od Zrenjanina, jug Srbije, stručna škola). Princip je isti kao u ovom pismu – treba da menjamo sistem, ali treba svi da ga menjamo i treba svako od sebe da počne i – nikako niko da počne. Eeeeeeee….

  4. Kolega каже:

    Profesore!
    Pridevi koji se završavaju na ski, ški i čki pišu se malim početnim slovom.
    Nisu potrebni navodnici na početku i na kreju teksta.
    Ima toga još u Vašem pisanju.
    Kroz tekst provejava blago opravdanje za učinjeno popravljanje ocena od strane kolega.
    Više kritičnosti i manje pravopisnih grešaka bi dobro došlo.

Top