Home >> Друштво,Образовање,Синдикат,Штрајк >> Нови штрајк од септембра. Све за 5!

najbolji-djaci

Нурудин, „Б92“

Сада већ пензионисани колега ме је једном приликом посаветовао: „Ако желиш да се осветиш родитељима или држави, само ученицима дај петице, бољи начин не постоји“. Признајем, никада нисам, па ево ни сад, разумео шта значи осветити се родитељима, и зашто бих се светио, али сам суштину разумео, иако са њом нисам био сагласан. Међутим, како време одмиче, а искуство надолази, закључујем да су нам те петице једини могући начин заштите и борбе.

Систем је већ давно урушен, не случајно – рушењем каквог-таквог система, направљен је паралелни, подешен по мерилима и могућностима лоших ђака, како бивших ђака који управљају државом, тако и садашњих који се припремају за управљање. Десет година у Србији постоје два завода: Завод за унапређивање образовања и васпитања и Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања, дакле, један поставља стандарде, други вреднује (никада ми није било јасно зашто све то не ради један, али није ни важно). Никада више едукатора, усавршавања, семинара, конференција, а образовање све горе. Сурдукнули смо се у провалију из које нећемо лако изаћи. И ако икад изађемо из кала у који смо се уваљали, трауме и повреде које смо задобли, дугогодишњим падањем, нећемо моћи годинама да исцелимо. Ситуација у школама је крајње забрињавајућа, али ако бацимо поглед на ма који извештај оба Завода, или неких савета, форума, канцеларија, тимова при МПНТР, можемо извести закључак да у нашем образовном систему готово ништа не шкрипи. Проверите и сами, па ћете видети. Како је то могуће? Пробаћу укратко да објасним. Узмимо за пример инклузију за коју је група људи добила новац од стране европских и светских организација, и сад та група треба да положи рачун тим организацијама. Хоће ли рећи да је инклузија најнакарадније спроведена и да су њихови новци узалуд бачени? Неће. Хоће ли рећи да се злопате и деца и наставници? Неће. Хоће ли нас питати шта ми мислимо? Хоће, да би се покрили пред онима који су их финансирали. А то изгледа отприлике овако – сви имате права да изнесете своје мишљење, али ћемо уважити само оно које се нама допада. И извештај буде задовољавајући. На крају, и у школи сви дигну руке од инклузије, и напишу онакве извештаје какве неко прижељкује.  Неће нико из тих организација да иде од школе до школе да проверава да ли је инклузија ваљана или није – рачунају они да постоји некаква етика и одговоран однос према послу. Нажалост, не постоји. Тако, мање-више, функционише читав процес образовања и реформи у Србији.

Турбулентна друштвена дешавања на нашим просторима избацила су нову паролу – снађи се. Сналажљивост је одједном постала врлина над врлинама; заменила је знање, способности, вештине и квалитет. Снашао се, па преписао, снашао се, па има петицу, снашао се, па докторирао – ко је теби крив што не умеш да се снађеш. Дакле, сваког дана све више оснажујемо сналажљивост. С тим у вези, будимо сналажљиви и практични. Од првог септембра, па надаље, пишимо само петице. Биће срећни и задовољни сви: ученици, родитељи, колеге, директори, Министарство, Заводи. Неће бити жалби, неће бити приговора, сви ће моћи да пишу најповољније извештаје, а да при том не морају да измишљају. Неће бити ни знања, али смо већ констатовали да је важнија сналажљивост од знања. Ето, шта нас кошта! При том, поштедећемо себе стреса и непријатности. Нећемо морати да држимо допунску и припремну наставу, ићи ћемо на море као и сви, нећемо морати да се самовреднујемо, да стрепимо од инспекције, седнице ће нам трајати знатно краће – па кад нас олајавају да ништа не радимо, да нас бар са разлогом олајавају. Да ли је неки наставник икада доживео да ма који родитељ дође и пита зашто његово дете има петицу?  Верујем да није. Учинимо људе срећним! Држимо часове 45 минута, радимо са ученицима који желе да напредују, остале можемо да ослободимо. Дозволите им да понесу телефоне, нека твитују, нека играју игрице, нека се забаве, само да нису код куће и на улици – али им на крају дајте петицу. Ма шта на крају, одмах на почетку. Првог септембра свима упишите одличан (5). Писмене задатке нека раде код куће, и тестове. Само их замолите да донесу радове како би били у школи, и како бисте ви могли да се оправдате, ако случајно дође нека инспекција, јер можда нисте баш свима успели да упишете пет петица, већ сте неком уписали четири петице. Петицу УВЕК можете да оправдате – па не постоји тај експерт који ће моћи да вам оспори петицу. Можете да кажете: боље чита у односу на прошли час, овог часа зна да је 3+2 = 5, на прошлом није знао, а ја сам као педагог дужан да вреднујем и мотивишем сваки напредк детета. Дете је мирно, повучено, не галами, редовно похађа наставу. Ако нешто из ликовне културе наслика, а то не личи ни на шта – само реците: апстрактно сликарство. Из филозофије увек може да се филозофира, то је бар најлакше. Знало дете или не знало, ви кликћите: Браво! Одлично! Само тако настави! (Не знају много ни инспектори, не брините.) Ако неко од инспекције и ДАЉЕ буде оспоравао вашу петицу, само се позовите на права детета, па да видимо. Верујте, петицу увек можете одбранити, јединицу НИКАДА, остале оцене понекад. Учинимо ово друштво срећним! Нека су благословени у својој срећи и незнању!

Не постоји ниједан други начин да нам штрајк успе. Верујте!

Заводи ће тек тада добити своју праву функцију, и моћи ће да оправдају своје постојање. Другачије неће моћи, убеђен сам. Колико бисмо тим петицама добра донели – нисте ни сами свесни. Кад дођу пријемни испити, шта тад? Па снађите се, зар то није врлина на врлинама. Немојмо себи компликовати животе, и сами знамо да у школи најбоље прођу највећи нерадници. Колеге, опустите се. Подвалите и ви држави, као што држава и родитељи подваљују вама. Зар ништа нисте научили?

П. С. Молим вас, држите наставу због оне деце која још увек верују у моћ знања и која развијају критичко мишљење. Ти будући људи ће променити систем, ако издрже терет свих петица. Можда и не издрже, али ко вам гарантује да ћете и ви издржати и истрајати, јер вас нико не штити, јер не постоји систем који стоји иза вас.

Све за 5!

2Comments

  1. Dragana каже:

    Otvoriti nove profile u srednjem strucnom: Snalazenje u zivotu, Osnovi korupcije, Primene partizma u drustvu, Nepotizam za pocetnike, Rad bez rada, Vrednovanje bez ocenjivanja, Teorija muvanja, Parovi i ekologija. Tek tada cemo svi biti srecni, jer ce nase obrazovanje konacno dostici cilj kome tezi!

  2. Драган каже:

    Једног дана би на овим просторима требало отворити музеј, што већ постоји у једној земљи, где ће поставка бити таква да посетилац стекне утисак присутне изокренутости у овом времену.

Top