Најављене промене због увођења информатике као обавезног предмета на мети критика
Друштво педагога техничке културе незадовољно је предлогом да се у седмом и осмом разреду промени начин извођења предмета техника и технологија увођењем блок наставе.
Негодују и наставници физичког васпитања, који траже да се трећи час физичког врати у распоред часова. Своје примедбе чланови поменутих стручних друштава упутиће Министарству просвете и Националном просветном савету, који ће о овој теми расправљати 11. априла.
Како је Данас први писао, предлог новог наставног плана за други циклус основне школе, који је урађен у склопу припрема за увођење информатике као обавезног предмета, предвиђа да се будући предмет техника и технологија (уместо садашњег техничког и информатичког образовања) реализује у седмом и осмом разреду са једним часом недељно плус 30 часова блок наставе на годишњем нивоу. Да би се ослободио простор за информатику и испоштовало законско ограничење броја часова обавезних предмета, предложено је да се садашњи трећи час физичког – изабрани спорт трансформише у обавезне ваннаставне физичке активности, којима би припао 1,5 час недељно.
– Увођењем блок наставе у седмом и осмом разреду за само два предмета ремети се комплетан образовни процес свих осталих предмета у основној школи, што кроз смањење фонда часова, што кроз организацију саме наставе. Настава технике и технологије губи основну концепцијску смисао теоријско-практичног карактера, јер се раздвајањем садржаја теорије од практичног рада губи на систематичности и континуитету усвајања знања, што је непојмљиво за један овакав предмет. Сем тога доводи се у питање остваривање зацртаних исхода из овог предмета – каже за Данас Зоран Лапчевић из Друштва педагога техничке културе.
Он тврди да је блок наставу тешко технички извести, посебно у школама са већим бројем ученика, одељења и наставника, те да је немогуће направити функционалан распоред часова. Лапчевић одбацује образложење надлежних да увођење блок наставе доводи до растерећења ученика.
– Напротив, ученици па и сви остали – родитељи, наставници, директори школа, састављачи распореда, биће потпуно збуњени и оптерећени неефикасношћу оваквог начина рада – сматра Лапчевић, напомињући да се блок настава показала неефикасном и у основним и у средњим школама.
Он наводи да се увођењем блок наставе отвара и проблем нових технолошких вишкова, посебно у школама у којима наставници техничког деле одељења на групе због практичног рада.
– Одвајањем теорије од практичног рада у седмом разреду у сваком одељењу један наставник губи по 34 часа годишње, а у осмом разреду по 32 часа, јер се ти часови само теорије више не деле на групе већ их предаје један наставник. Код наставника техничког постоји и велики страх да је увођење блок наставе увод у потпуно укидање другог часа овог предмета, под изговором да се тај вид наставе није показао изводљивим и стручно-педагошки оправданим. Такав врло могућ сценарио би изазвао велике технолошке вишкове у настави ТИО – истиче Лапчевић.
А Српски савез професора физичког васпитања и спорта данас ће упутити петицију министру просвете у којој се тражи да ученици од петог до осмог разреда основне школе имају три часа физичког васпитања недељно. Петицију је досад потписало више од 4.000 људи. Они питају како ће бити плаћени наставници који буду изводили 1,5 час обавезних физичких активности, с обзиром да постојећи правилник о норми запослених у образовању не предвиђа да они буду плаћени за ту врсту активности.
Примедбе и на програм
Друштво педагога техничке културе има примедбе и на предлог новог наставног програма будућег предмета техника и технологија за пети разред. Они, између осталог, сматрају да би у програм требало вратити област енергетике, а дигиталну писменост проширити са садржајима из Информационо-комуникационих технологија.
(Данас)