Home >> Друштво,Синдикат >> Контролори не смеју да легитимишу путнике

„е-Новине“:

Центар за права потрошача недавно је објавио листу права и обавеза путника, али и надлежности контролора и комуналне полиције у градском превозу. Препорука је уколико путници примете одступања од ове листе, односно буду сведоци непримереног понашања надлежних, да случај пријаве, јер је и снимак мобилним телефоном довољан за покретање кривичног поступка, пише Радио телевизија Војводине

Путник је при уласку у возило обавезан да купи или покаже карту, прво је правило градског саобраћајног превоза. Међутим, када су права путника у питању, она нигде нису истакнута, те многи и немају представу о томе шта контролори смеју, а шта не смеју да раде, када затекну путника без карте.

Две ствари које контролори у градском аутобусу заиста могу да ураде када наиђу на такозваног „слепог путника“ је да му понуде да плати доплатну карту или да позову комуналну полицију која је у тим ситуацијама овлашћена да поднесе пријаву судији за прекршаје. Контролор у градском превозу нема права да легитимише, нити претреса путнике јер је то искључиво у надлежности полиције, било да се ради о редовној или комуналној, наглашавају из Центра потрошача Србије.

Из ове организације поручују и то да било каква употреба физичке силе или издавање наредбе возачу да не отвара врата, како би путнике без карте спречили да напусте возило нису дозвољени јер је свако задржавање или избацивање путника кривично дело, за које могу одговарати пред судом. Најбоље је ипак избећи све наведене ситуације, уредним плаћањем карте, како не бисте себи, али и другима беспотребно одузимали време на путу до посла, школе или куће.

Према упутству Центра потрошача Србије о правима путника, правима контролора и комуналне инспекције контролор нема право:
– да легитимише путнике, то право према закону има искључиво полиција и комунална полиција
– да буде груб или безобразан
– да претреса путника
– да малолетницима инсистира да му покажу документа
– да присили путнике да плате казну било каквим вербалним или физичким нападом
– да нареди возачу да затвори врата да путник не би могао да изађе напоље
– да употреби било какву силу да би спречио путника да напусти возило до доласка комуналне полиције
– да на било који начин дође у физички контакт са путником, сваки такав чин се третира као покушај противправног нарушавања слободе кретања људи на јавном месту

Контролор има право:
– да понуди путнику који је без карте да плати казну, што путник може да одбије јер нико осим судије за прекршаје нема законско право да кажњава грађане за било какве поступке
– да позове комуналну полицију, што је тренутно мало вероватно услед ограничености капацитета тог репресивног апарата

Уколико ипак дође до ситуације да је комунална полиција у пратњи контролора, или да путник није имао времена да напусти возило пре него што се комунална полиција појавила.

Комунална полиција нема право:
– да податке из личних докумената путника да на увид контролору
– да приводи у станицу било којег путника коме је могуће установити идентитет

Комунална полиција има право:
– да према закону да изврши проверу идентитета путника а на два начина: увидом у личну исправу или на основу изјаве лица чији се идентитет проверава
– да на основу података о идентитету путника, који је добила од путника, поднесе пријаву судији за прекршаје
– да претресе грађанина уколико постоји „оправдан“ повод, претрес мора вршити лице истог пола
– да позове „праву“ полицију, да им помогне уколико то нађу за сходно.

 

One Comment

  1. Lex каже:

    uz duzno postovanje, pitao bih da li se vasa sindikalna borba pretvorila u borbu protiv bus plus sistema? neobjasnjivo je da pored toliko aktuelnih tema vezanih za prosvetu na ovom sajtu, uglavnom, mozemo da vidimo izvestaje sa bus plus protesta, odnosno kako da nadigramo bus plus kontrolore.

Top