Home >> Образовање >> Санкције за неправилности на завршном испиту
Санкције за неправилности на завршном испиту

Решавањем теста из српског, односно матерњег језика у основним школама у Србији јуче је почело полагање завршног испита.
Министар просвете Младен Шарчевић је, приликом посете ОШ „Бора Станковић“, најавио врло ригорозну контролу током полагања и прегледања тестова, али и санкције за оне који буду одговорни за нерегуларности на малој матури.

– У оним школским управама где су претходних година откривене неправилности појачали смо контролу. Где будемо наишли на неправилности предузимаћемо заиста ригорозне мере, од смењивања директора, па надаље. Неки директори су имали оправдање за неправилности да нису одговорни, јер на контролу полагања тестова долазе наставници из других школа. Зато смо у 10 одсто школа направили такав модел да је сама школа и њихов колектив одговоран за цео поступак полагања завршног испита, па ћемо видети да ли ће резултати бити квалитетнији – рекао је Шарчевић.

На питање Данаса да ли ће и ове године наложити ванредну контролу одмах по завршетку мале матуре, као што је то био случај лане, министар је одговорио да ће примењивати „све врсте контроле“, али није желео да открије на шта конкретно мисли. Поручио је да ће се држати законских овлашћења и да ће надлежни реаговати и ако неправилности пријаве грађани, под условом да те пријаве нису анонимне.

А ђаци београдске ОШ „Бора Станковић“ са којима смо јуче разговарали слажу се да тест из српског језика није био претежак. Замерке имају на 16, 17 и 18. задатак, за које тврде да их нису тако често виђали у школи. Сва три задатка су се односила на одломак из „Сумњивог лица“ Бранислава Нушића, који је требало прочитати и одговорити на питања. Ови задаци су били са напредног нивоа. Неким ђацима је било тешко да наведу значење песничке слике из песме „Село“ Јована Дучића.

– Нисам баш разумео шта се тражило у 16, 17. и 18 питању. Остали задаци су били лаки, посебно питања на заокруживање – рекао нам је Томислав Глишић, ученик ове школе, који планира да упише Трговачку школу.

И његова вршњакиња Миона Арежина слаже се да су поменути задаци били тешки. Каже да је такав тип питања био на пробној малој матури, али да овакве задатке на часовима српског нису често радили. Ипак, она верује да ће имати довољно поена да се упише у Дванаесту гимназију.

Ученику Константину Спасовићу тест је био лакши него на пробној малој матури, али се не брине превише због резултата јер је већ уписао средњу музичку школу.

– Мени је најтежа била граматика, јер ми то не иде баш најбоље. Очекујем 14 или 15 поена, од 20, а планирам да упишем Пету економску школу или Политехничку – истиче Петар Миливојевић, који је основну школу завршио са врлодобрим успехом.

Оливера Крупеж, наставница српског језика и председница Подружнице за српски језик и књижевност Моравичког округа, каже за Данас да је тест из српског језика структуриран на сличан начин као и претходних година. Она истиче да поменути задаци у којима се тражило разумевање прочитаног нису непознаница за ђаке:

– Збирка за припрему за полагање завршног испита је пуна таквих питања, тако да ђаци не могу да кажу да их раније нису видели. Друга ствар је што их они избегавају приликом решавања – истиче Крупеж.

Она каже да су њене колеге из Моравичког округа задовољне избором текстова из српске књижевне баштине, јер су се у тесту нашли Исидора Секући, Бранислав Нушић, песма „Смрт војводе Пријезде“… Додаје да је ове године тест из српског за нијансу озбиљнији него лане, што, како каже, није лоше, јер се раније дешавало да питања буду прелака.

– Ово је таман за озбиљне ђаке – сматра наша саговорница.

Завршни испит ове године полаже укупно 71.817 ученика. Они ће данас решавати задатке из математике, а сутра комбиновани тест. Прелиминарни резултати ће бити познати 20. јуна.

ФБГ: Спречити преписивање

Форум београдских гимназија позивао је јуче све актере завршног испита да онемогуће преписивање, чиме ће бити обезбеђени фер, коректни и једнаки услови за све ученике који уписују средње школе. „Претходних година сведочили смо разним злоупотребама када је реч о завршном испиту, од процурелих тестова до масовних преписивања у појединим школама. Оваквим односном према малој матури велики број ученика који се озбиљно припремао за испит стављан је у неповољнији положај у односу на ученике којима је омогућено преписивање, а вредност матуре је озбиљно девастирана. Међутим, упркос јасним индикаторима да су поједине школе системски омогућавале преписивање својим ученицима, готово да није било санкција за одговорна лица, нити је неко сносио последице“, наводи се у саопштењу Форума.

Извор: Данас

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Top