Протеклих година залагали смо се за исправан след корака у процесу реформисања образовања. Иако је постојала намера просветних власти да реформу спроводи у журби и наопако, то се ипак није догодило. Тако смо прошле године добили Стратегију образовања до 2020 године, а управо се завршава процес изградње стандарда постигнућа за крај општег средњег образовања. Преносимо текст са сајта Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања:
Позив на јавну расправу
На захтев Министарства просвете, науке и технолошког развоја, Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања је током 2011. и 2012. године саставио документ Предлог стандарда постигнућа – образовних стандарда за крај општег средњег образовања за предмете: Српски језик и књижевност, Математика, Историја, Географија, Физика, Биологија, Хемија,Енглески језик, Немачки језик, Руски језик и Француски језик.
Овај Документ садржи:
- међупредметне компетенције
- опште предметне компетенције
- специфичне предметне компетенције
- искази стандарда постигнућа
Стандарди за опште средње образовање омогућавају ученицима да успешно одговоре на различите образовне, друштвене, културне, интерперсоналне изазове и ситуације. Да би ученици успешно одговорили на овакве изазове, треба да користе стечена знања, вештине и ставове – потребно је да развију компетенције. Стандардима се мери ниво одређене компетенције који је постигнут на крају средњег образовања.
Стандарди постигнућа описно дефинишу компетенције у којима су описани изазови постепене сложености на које ученици могу да одговоре на одређеном нивоу и исказе стандарда који дефинишу конкретна знања, вештине или ставове које ученици треба да стекну у одређеној области наставе, на одређеном нивоу стандарда.
Три стандарда (нивоа постигнућа) су дефинисана за сваку компетенцију – основни, средњи и напредни. Сваки стандард (ниво) дефинише знања, вештине и ставове које ученици треба да поседују, као и с којим изазовима могу да се носе како би испунили тај стандард (ниво). Три стандарда (нивоа) су кумулативна и уграђена један у други тако да ученици на напредном нивоу испуњавају захтеве сва три нивоа.
Основни стандард дефинише ниво постигнућа у одређеним компетенцијама (знање, вештине и ставови) које ученик треба да поседује како би активно и продуктивно учествовао у различитим областима живота (друштвеном, привредном, образовном, породичном, личном, итд).
Средњи стандард дефинише ниво постигнућа у одређеним компетенцијама (знање, вештине и ставови) које ученик треба да поседује како би могао да успешно настави са факултетским образовањем у различитим областима.
Напредни стандард дефинише ниво постигнућа у одређеним компетенцијама (знање, вештине и ставови) које ученик треба да поседује како би могао да успешно настави са факултетским образовањем у области за коју те компетенције представљају нарочито важан услов.
Дефинисане су и међупредметне компетенције које се заснивају на интегрисању различитих знања и вештина која се развијају у оквиру различитих предмета и на основу наставног програма. Оне су дефинисане на основном нивоу.
Исказе који су пред вама формулисала је радна група састављена од наставника који предају у гимназијама и средњим школама, на факултетима, , и различитих стручњака који се баве образовањем или одређеном научном дисциплином.
За ове исказе састављени су задаци које су решавали ученици завршних разреда гимназија и средњих школа. На основу успеха ученика у решавању задатака, процењивало се колико су ови искази утемељени на оном шта ученици заиста постижу. На основу таквих података, ставова стручне групе и анкетираних предметних наставника – формулисан је предлог образовних стандарда.
Пошто ће стандарди за крај средњег образовања бити основ за израду новог програма као и за матурске испите веома је важно да они обухвате кључне компетенције, знања и вештине које ученици треба да изграде током средњег образовања и које треба да буду разумљиви наставницима, ученицима и родитељима.
Позивамо Вас да учешћем у јавној расправи о предлогу образовних стандарда за крај средњег образовања дате свој допринос квалитету овог предлога, тако што ћете одговорити на следећа питања:
1. Да ли су предлогом предметних стандарда и међупредметних компетенција обухваћене све кључне компетенције, знања и вештине, које ученици треба да развију до краја средњег образовања? Уколико је одговор НЕ, напишите свој предлог.
2. Да ли у предлогу стандарда постоји нешто што је сувишно? Наведите наставни предмет и стандард.
3. Да ли је потребно неки стандард преформулисати? Наведите наставни предмет и стандард и предложите другу формулацију. Молимо вас да у простору предвиђеном за то напишете своје мишљење, према наведеним упутствима, о предлогу стандарда.