Home >> Образовање >> Хаџи-Здравко Ковач: Ново понижење за просветаре

 

НОВО ПОНИЖЕЊЕ ЗА ПРОСВЕТАРЕ:

Час консултативне наставе 65 динара

(добро сте прочитали, није грешка)

У среду, до подне, усијали су се телефони у синдикалним централама од позива синдикалних активиста, али и директора бројних школа који су са неверицом прочитали Одлуку о утврђивању висине школарине за ванредне ученике средњих школа, коју је, у складу са законским овлашћењима, донео министар просвете, науке и технолошког развоја, проф. др Жарко Обрадовић. Боље би било да и није, већ да обави поверен му посао на бројним правилницима

и другим подзаконским и општим актима које, „као озебао сунце“, чекамо већ 4-5, а неке и пуних 20 година (као што су правилници о цени услуга школа или правилници о врсти стручне спреме који и даље дискриминишу колеге које су завршиле акредитоване факултете и смерове, па се самим тиме не могу запослити или стрепе за своја радна места, јер их важећи Правилник не препознаје).

Елем, министар школски је поменутом Одлуком утврдио максималне и то бруто цене услуга преквалификација и доквалификација у општем средњем, средњем стручном и уметничко-средњем образовању, као и у специјалистичком и мајсторском образовању. Тако су одређени горњи лимити који за упис године износе 3.000 динара, обнову године 1.000 динара, испит 600 динара, испит са писменим 700 динара, матурски испит 2.100 динара, а за час консултативне наставе, да не поверујете, 65 динара у бруто износу. Додуше, код специјалистичког и мајсторског образовања министар је био шире руке и дозволио да час консултативне наставе у бруто износу износи чак 100 динара. Све ове цене формиране су, наводно, на бази приспелих предлога школа, а узимајући у обзир цену рада запослених у образовању. Школама је дозвољено да ове цене могу и умањити (о мој Боже) Одлуком Школског одбора, односно органа управљања.

Нећемо бити злобни овај пут, па питати уваженог министра, првог међу нама, колико кошта његов час консултација, пошто је свима добро знано да министар седи истовремено на две столице – редовни је професор на Мегатренд универзитету и министар школски, и колико то дана и месеци консултација треба да обави сироти средњошколски професор за један час министарских консултација и како да након свих оних шокова којима Министарство поткрада своје запослене (сетимо се законских повишица које су по кратком поступку скресане на 2%) додамо и ово најновије. Или је само реч о удварању онима којиготово за џаб-џаба могу да се преквалификују или доквалификују, кад већ нису у редовном образовном поступку дошли до редовних квалификација и звања. Или можда министар школски жели да нас стави у сукоб са факултетима и високим школама које наплаћују све и свашта и где су уписи и обнове година, уз сагласност Министарства, 50 до 100 пута веће и где факултети, исто подпатронатом истог министра и Министарства, наплаћују чак и обраћање декану и то у износу десетоструком него ли што вреди консултативна настава са кандидатима за преквалификацију и/или доквалификацију. У исто време, Министарство просвете правним лицима за давање мишљења наплаћује таксу од 10.200 динара, а физичким лицима 1.250 динара да би добили мишљење Министарства.

Надамо се да ће министар повући своју Одлуку о утврђивању висине школарине за ванредне ученике средњих школа и да ће донети одлуку у складу са реалним животом, јер је очигледно да је Одлука донета на основу мишљења људи који реалан живот посматрају из својих добро плаћених кабинетских фотеља и не знају како стварност изгледа у кућама знања, а било би интересантно сазнати које су то школе доставиле предлоге о оваквим ценама, на основу којих је министар и донео поменуту Одлуку и колико су, ако таквих уопште има, те одлуке у складу са расположењем запослених у тим школама да по тим ценама и обављају овај посао.

Београд, 31. 10. 2012. год.

Проф. Хаџи-Здравко М. Ковач

генерални секретар СрпС

12Comments

  1. Милан каже:

    Може бити да је тако, Габријела… Ја Вам, пак, могу испричати искуства из своје школе која су сасвим различита… Међутим, ево шта конкретно мене боли, а требало би и друге… Прописана цена од 65 динара за консултативни час је у бруто износу и као таква је вишеструко нижа од минималне загарантоване нето зараде по сату у Републици Србији… Ако то не представља понижење и уколико држава има права да процењује цене наших интелектуалних услуга (јер смо, Боже мој, државни службеници), Ви слободно пристаните и оправдавјте то, ја нипошто нећу… А Бату бих питао да ли је Хаџија и њега сврстао међу „забуњиваче“ или је то само резервисано за мене и мени сличне? Хехехе…

  2. gabrijela каже:

    Postovani Milane, jesam koleginica, vec 23 godine. I za to vreme nagledala sam se svega i svacega. Istina je da je u nasem poslu za nekoga plata mizerno mala a za nekog povelika. Zavisi kako to gledate. Ne mozemo stalno pricati o platama, traziti trzisne odnose pri naplati naseg rada a u skolama se igrati samoupravljanja. U mojoj skoli vanredni ucenici placaju 22 000 skolarine, po 1000 ili 1500 svaki ispit. Za to ne dobijaju nista osim izlaska na ispit. Gde ih saceka mrzovoljni profesor posle pet casova. Kod nekih se prodje lako, kod nekih nikako. Pojedini profesori sede u pet, sest komisija. Pojedini su iskljuceni. Zavisi od volje vrhovnoga. Ponekad se pobiju oko clanstva u tim komisijama. Izostanak novca promenice situaciju, vec znam ko ce ispitivati: oni koji su do sad bili iskljuceni.
    Sto se resenja tice, vanredni su nasa obaveza, s parama i bez njih.
    Tako Milane, nisam likovala zbog ovoga, samo sam bila racionalna. Prosto, skole nisu nase, masine nisu nase, ne finansiramo svoj biznis…Mi smo drzavni sluzbenici. Uslove odredjuje drzava cije su skole, masine, novac. Kakav- takav.

    • гром каже:

      Е!колегинице Габријела, мислио сам да се по овом питању више не јављам, али сте ме изиритирали, поготову крај вашег текста.
      И ако јесмо државни службеници ми смо државни службени наше државе, па су тако школе, машине…наше; са друге стране може се удворички, али је уобичајено да се цене радне снаге уговарају а не да се диктирају; бар је тако у друштвима развијене грађанске свести, где ми, на жалост, не припадамо. Данас су многим земљама, где се и боље живи него у нас, радничке демонстрације у знак солидарности са радницима који у својим земљама устају против мера која њихова влада усваја. А ми!? И зато нам је и овако!
      Ете! није како сам ја хтео! ал’сам данас и нешто нерасположен баш због тих претпоследњих реченица; некако се стидим и сам себе; а могли смо, па макар и нас сто окупити у знак солидарности са нашом сабраћом Грцима, Португалцима, Шпанцима, Италијанима….
      Но! да смо икаки икако би нам и било, ал’смо никаки па нам је и никако! те ће мо удворички и радити за 65 дин/час бруто! Ја боме нећу! а знам и како нећу!

  3. Милан каже:

    Па, колегинице (ако сте) Габријела, погледајте ценовник и реците нам где Ви то видесте „озбиљан“ новац? Да ли сте икада радили са ванредним ученицима, па тако добро знате? Они као знају шта и из чега треба да уче па само излазе на испит? Знају и како се ради дипломски и ни са ким се не консултују? Писмени радови им се прегледају сами од себе? И шта неко ти стави у решење рад у испитним комисијама са ванредним ученицима и онда ти натрпа неколико стотина њих, а кад неко остане читав дан у школи руководство му каже: „Па шта хоћеш, пише ти у решењу“! И на тараби пише…

  4. gabrijela каже:

    Верујем да у свачијем решењу стоји рад у испитним комисијама. Онда и у комисијама за ванредне. Одбијање рада са варедним ученицима било би дискриминисање целе једне грпе ученика школе. За озбиљан новац уплаћен школи ванредни ученици обично не добију ништа осим изласка на испит…

  5. Jelena каже:

    Osim što imamo gomilu zamerki na to ko je ovaj tekst napisao, šta bi sa suštinom? Da li je to što piše tačno i ako jeste, kako ćemo se boriti protiv toga? Bojkotujemo ispite vanrednih đaka? Štrajkujemo?

    • гром каже:

      Ванредни ђаци нису они са петим степеном нити преквалификација и сл; у структури ја тих часова немам па их и не припремам, не организујем,не испитујем, нисам члан комисије….
      Ако директор баш хоће о цени између мене и њега можемо се и договорити! колико че он, односно школа, наплаћивати може, али и не мора да буде моја брига! На крају нека има наплаћује улаз, коришћење клозета….ја то све не мора ни да знам, па и не знам!
      А штш се тиче Ковача, к’о Бога те молим, не причај ми ништа; боље се распитај па сама форимрај мишљење. Што се мене тиче није ми неважно ни ко каже! а и мислим да је веома важно!

    • Jelena каже:

      OK. Hvala na odgovoru. Mislim da je odluka katastrofalna i da treba reagovati na nju.

      Takođe, nisam ja branila Kovača. Samo sam primetila da ste svi odreagovali alergično na govornika, a niste obratili pažnju na to šta govori 🙂

  6. Prometej каже:

    Hadzi Zdravko Kovac je po**z*nje za prosvetare.

  7. Милан каже:

    И ја се живо зачудих како Хаџи-Здравко није потражио објашњење за ову одлуку Министра… Нема се пара, криза је, а у складу са тим треба и наставници да се понашају… Како оно беше „боље врабац у руци“…

  8. Независни консултатнт каже:

    Очигледно надлежни синдикати треба да по Закону о доступности информација од јавног значаја затраже калкулације цене рада, записнике са састанака органа који су споменуту Одлуку разматрали, а богме и друга документа.
    Треба руковати чињеницама а чињеница је да радни сат наставника има своју вредност (у бруто износу између 200 и 300 дин.).
    Треба погледати бруто цену радног сата према ЦЕНУС-у за наставнике.
    Када се прикупе ове чињенице онда ће синдикати имати муницију за преговоре. Овако је реч о паушалним оценама.
    Можда је 65 дин. цена коју плаћа полазник обуке а остатак надокнађује Министарство (субвенционише) на ползу пореских обвезника.

  9. гром каже:

    Eeeeeeee! Па овај још увек прича! Неуништив је! још је у употреби, и све ми се чини да још није од многих прочитан! нека им је наива на част! ваљда им и треба!

Top