Сва питања везана за приступање Форуму школа Србије слати на: forumskolasrbije@gmail.com

ФОРУМ БЕОГРАДСКИХ ГИМНАЗИЈА

Синдикат радника запослених у београдским гимназијама

Дуално образовање није новитет

 

ПОЛЕМИКЕ: Уче нас одавно наученом

Дуално образовање није новитет, јер се у Србији спроводило и пре 30 година

 

ЈЕДАН интересантан афоризам каже: „Када је стање кошмарно, најбоље је обезбедити снове“. На примеру реформе српског образовно-васпитног система и његовог повезивања са привредом то хронолошки изгледа овако. Прво је у Привредној комори Србије почетком фебруара 2016. потписан Меморандум о сарадњи и подршци Аустрије Србији у увођењу дуалног образовања. Том приликом, председник ПКС Марко Чадеж је објаснио: „Меморандумом се утвђују оквири дугорочне сарадње са аустријским колегама по питању реформисања средњег стручног образовања у Србији. Они ће пренети своје искуство, а највећу подршку ће нам пружити аустријске компаније које послују у Србији као и Аустријска развојна агенција АДА“. Као новитет Чадеж додаје да је у плану израда новог профила шпедитер, док ће профили попут банкарског службеника и трговца бити реформисани.

Недуго потом немачки експерт за дуално образовање Петер Кризе на конференцији „Образовање по мери привреде – дуално образовање“ наводи да ученици у Немачкој добијају од 250 до 950 евра месечну накнаду за рад у оквиру програма дуалног образовања, које траје између две и по и три године, а када положе теоријски и практични испит ученици могу одмах да се запосле као предрадници, мајстори, па чак и да добију звање инжењера.

Крајем јуна 2016. премијер Александар Вучић је у Берну изјавио да Србија рачуна на помоћ Швајцарске у реформи образовног система и увођењу дуалног образовања, о чему је разговарао и са председником те земље Јоханом Шнајдер-Аманом. Том приликом Вучић је навео да је својевремено у Давосу управо од Шнајдер-Амана чуо да би увођење дуалног образовања било лековито за Србију и да су од тада покренути бројни пилот-пројекти у оквиру којих млади људи из техничких школа почињу да раде са 16 година, одмах по добијању дипломе.

Дакле, Аустрија, Немачка и Швајцарска ће помоћи реформу српског образовно-васпитног система тако што ће пренети своја искуства и дати подршку у повезивању образовања са привредом. Овоме се нема шта приговорити уколико би се прећутала чињеница да је модел дуалног образовања одржив једино у друштвима са развијеном привредом. Међутим, у друштвима „колонијалне демократије и вазалног менталитета“ једна од главних „животних дисциплина“ је вештина самообмањивања која претходи обмањивању других. Наиме, у условима садашњег раста и развоја српске привреде, уз сву инострану помоћ и подршку, модел дуалног образовања је одржив искључиво теоријски, пар спровођених пилот пројеката (на чему ћемо и остати) није системска реформа. Узгред, дуално образовање није никакав новитет аустријског, немачког или швајцарског образовно-васпитног система из разлога јер се у Србији већ спроводило пре 30 и више година, када је развијена привреда имала потребу за образовним кадровима на тржишту рада или се без те тржишне потребе, али са капацитетним могућностима непосредно укључивала у развој образовног система. Велики индустријски системи и њихова производња попут ИМТ, ИМР, „21. маја“, „Рекорда“, ИНСА-е…. били су непосредно везани за образовни систем, али пошто тих и њима сличних привредних система више нема, нема ни њима усклађеног образовног система.

Пошто истину интересују само чињенице, довољно их је открити (подсетити), истина се потом брани сама од себе. У том смислу, подсећања ради, ја сам био иницијатор, финансијер и носилац два међународна идејно истраживачка пројекта у којима је учествовало више од 150 сарадника из Србије и земаља у региону. Пројекти „Редефинисаност структуре образовног система Србије“ (издат 2009) и „Редефинисаност структуре и стратегија развоја високог образовања Србије“ (издат 2015) на основу егзактних показатеља социјалних и инфраструктурних могућности Србије унутар образовања, привреде и тржишта рада као и извршених компаративних анализа по наведеним елементима дали су предлоге у ком смеру треба да иду одрживе а реално спроводиве реформе српског образовно васпитног система. Наведени пројекти са пописом више од 70 конференцијских излагања по свету, предати су од Народне скупштине Републике Србије до Министарства просвете, науке и технолошког развоја, али без било каквог одговора до данас. Једино разумевање по питању наведених пројеката нашло се унутар српских електронских и штампаних медија, али и тада без реакције ресорног министарства.

У образовању, баш као и у целом друштву, реформу треба отпочети институционалним заустављањем нарастајућег безакоња и корумпираности у образовању. На жалост српског образовања, наведеном свесрдно помажу управо они који би исто требало да спречавају, односно инспекцијске и надзорне службе у образовању. Реформа инспекцијско-надзорних служби у образовању уз навођење конкретних примера безакоња и корумпираности унутар истих дефинисана је у нашем пројекту „Редефинисаност структуре и стратегија развоја високог образовања Републике Србије“ и можда се баш зато у министарству ћути. Како је у пројекту наведено са непромењеним утиском до данас, Србија и поред жеље нема капацитетне могућности да реформу образовања отпочне, јер нема снагу промене животног обрасца „знам те, знаш ме“.

Проф. др Мирослав Кука, професор на факултетима у Битољу и Алексинцу

(„Новости“)

 

МЕДИЈИ

СИНДИКАТ

ОБРАЗОВАЊЕ

Најновије на сајту

Scroll to Top

Приступница

Задовољство нам је што показујете интересовање за учлањење у Форум београдских гимназија. У наставку можете попунити приступницу и придружити се нашој организацији. Уколико у вашој школи постоји наша организација, можете контактирати нашег представника и учланити се у школи. Уколико Форум нема организацију у вашој школи, можете нам се придружити као појединачни члан. Надамо се да ће то бити први корак ка ширењу организације и у вашој школи.

Да бисте се прикључили Форуму потребно је да попуните све податке. Након што попуните податке, послаћемо вам приступницу коју је потребно потписати чиме и званично постајете наш члан.

Важно: Слањем ваших података путем сајта, сагласни сте са обрадом тих података за потребе наше организације у складу са законом. Ваши подаци ће бити коришћени искључиво у сврхе за које су прикупљени и неће бити уступани ни дељени трећој страни ни у ком случају.

Правни саветник

Поштовани чланови Форума београдских гимназија,

Обавештавамо Вас да је Главни одбор Форума београдских гимназија, имајући у виду потребе и интересе нашег чланства за пружање правне помоћи, на седници одржаној дана 10.октобра 2018. године, једногласно донео одлуку да се ангажује Милан Кука, дипломирани правник са положеним правосудним испитом, који ће давати бесплатне правне савете, писати представке, молбе, жалбе и друге дописе надлежним држаним органима, школском одбору и директорима школа и без накнаде заступати чланове ФБГ-а у покренутим дисциплинским поступцима у установама.