Амандмани Синдиката радника у просвети Србије за измену Закона о основама система образовања и васпитања
АМАНДМАН 1
Члан 35 Став 1 мења се и гласи:
„Када орган надлежан за обављање послова инспекцијског, односно стручно-педагошког
надзора утврди да установа не испуњава прописане услове за рад или не обавља делатност на
прописани начин, као и у случају обуставе рада или штрајка организованог супротно закону,
одредиће јој рок за испуњење услова, односно отклањање неправилности у обављању делатности и о томе ће обавестити оснивача.“
ОБЈАШЊЕЊЕ:
Одредницама о штрајку није место у овом закону
АМАНДМАН 2
Члан 54 Став 3 мења се и гласи:
„Орган управљања установе чине по три четири представника запослених, два представника родитеља и три представника јединице локалне самоуправе.“
ОБЈАШЊЕЊЕ:
Ова измена повећава аутономију установе, утицај локалне самоуправе остаје исти, а утицај родитеља се донекле смањује.
АМАНДМАН 3
Измене у Члану 59:
- Избрисати све одреднице које се односе на програм за обуку за директоре, испит за директора установе и лиценцу за директора установе
- Између ставова 14 и 15 унети нови став који гласи:
„Кандидат за директора установе не може бити лице које је тренутно директор у другом узастопном мандату у истој установи“
ОБЈАШЊЕЊЕ:
Ограничава сваком лицу да обавља дужност директора у трајању од највише два узастопна мандата. Смањује се централистичка тенденција контроле школа преко „вечитих“ директора, а пружа се шанса и другима да равноправно конкуришу.
АМАНДМАН 4
Члан 60 Став 5 мења се и гласи:
„Мишљење већа из става 1. овог члана даје се на посебној седници којој присуствују сви
запослени и који се изјашњавају о свим кандидатима тајним изјашњавањем.
, тајним изјашњавањем.“
ОБЈАШЊЕЊЕ:
Овиме се отклања озбиљан недостатак уведен 2011. Године, да секретари, рачуновође, теткице и домари бирају директора школе. Директора треба да бира стручни орган, у овом случају наставници и стручни сарадници.
АМАНДМАН 5
Члан 60 мења се: После Става 1 додаје се Став који гласи:
„Уколико је један од кандидата добио преко 66,67% гласова већа, орган управљања мора донети одлуку о избору тог кандидата за директора установе.“
ОБЈАШЊЕЊЕ:
Повећава аутономију и хармонију оне установе која је јединствена у ставу кога жели за свог директора. Поред тога, и орган управљања добија институт у коме он не одлучује него само потврђује, што је такође добро за рад установе.
АМАНДМАН 6
Члан 131 Став 2 мења се и гласи:
„Прва листа из става 1. овог члана утврђује се до 15. августа за сваку наредну школску годину, а све следеће листе се утврђују сваког 15-ог у месецу током школске године, у оквиру школске управе по јединицама локалне самоуправе, а на основу пријава установа о запосленима који имају право на преузимање. Право на преузимање остварује се споразумом, уз сагласност запосленог.“
ОБЈАШЊЕЊЕ:
Листе треба да буду актуелне током целе школске године. Тиме се продужава обавеза школских управа и директора установа о запошљавању са листе током целе године.
АМАНДМАН 7
Члан 131 став 2 мења се и гласи:
„Листа из става 1. овог члана утврђује се до 15. августа за сваку наредну школску годину, у
оквиру школске управе по јединицама локалне самоуправе, а на основу пријава установа о
запосленима који имају право на преузимање. Право на преузимање остварује се споразумом, уз
сагласност запосленог.“
ОБЈАШЊЕЊЕ:
Овом изменом се избегава дискриминација радника који до сада нису могли да се преузму у школу која се налази у другој локалној самоуправи.
АМАНДМАН 8
Члан 141 Став 1 Тачка 14 мења се и гласи:
„неизвршавање или несавесно, неблаговремено или немарно извршавање послова или
налога директора у току рада, односно за време незаконите обуставе рада или штрајка;“
ОБЈАШЊЕЊЕ:
Одредницама о штрајку није место у овом закону
АМАНДМАН 9
Члан 144 став 2 брише се:
Наставнику, васпитачу или стручном сараднику престаје радни однос на крају школске године
у којој наврши 40 година стажа осигурања или 65 година живота и најмање 15 година стажа
осигурања.
ОБЈАШЊЕЊЕ:
Овом изменом, која је унета 2013, отклања се неуставна и дискриминирајућа позиција запослених у просвети у односу на остале запослене, јер је већ сада, између осталог, познато да нови Закон о ПИО „кажњава“ сваког пензионера који нема 65 година живота, смањењем пензије од 4% за сваку годину старости мање.
АМАНДМАН 10
Члан 147 Став 4 брише се:
„У поступку верификације по налогу Министарства, испитује испуњеност услова из члана 30.став 3. тач. 1) и 2) и члана 33. овог закона и поступа у оквиру својих овлашћења у случају обуставерада или штрајка у установи организованог супротно закону.”
ОБЈАШЊЕЊЕ:
Одредницама о штрајку није место у овом закону
АМАНДМАН 11
Члан 157, став 3 мења се и гласи:
„На утврђивање и обрачун плата,накнада и додатака запослених у установи примењују се прописи којима се уређују плате и накнаде и друга примања запослених у јавним службама, а основица за обрачун и исплату плата може бити увећана из сопствених средстава остварених у јединицама локалне самоуправе.“
ОБЈАШЊЕЊЕ:
Важна измена у сврху децентрализације мреже школа и поштовања локалних потреба и локалних самоуправа. Растерећује републички буџет.
АМАНДМАН 12
Члан 159 Додати став 3 који гласи:
„У буџету локалне самоуправе могу се предвидети средства из сопствених прихода за исплату додатака на плате запослених у основним и средњим школама.“
ОБЈАШЊЕЊЕ:
Имајући у виду просечно примање запослених у просвети Србије, сматрамо да законом треба омогућити јединицама локалне самоуправе да сопственим средствима уколико је то могуће, поправе катастрофално стање запослених у образовању
АМАНДМАН 13
Члан 160 После Става 1 додати нови Став:
„Установа може обезбедити средства за виши квалитет предшколског, основног и средњег образовања и на основу других сопствених прихода уз претходну прибављену сагласност Министарства“
ОБЈАШЊЕЊЕ:
Потребно је законски уредити да васпитно – образовне установе могу у потпуности да користе сопствене приходе (од издавања простора и сл.) за побољшање услова рада и квалитета васпитно-образовног процеса (техничко одржавање, набавка наставних средстава, физичко-техничко обезбеђење установе, обезбеђивање идентификационих картица, стручно усавршавање наставника, васпитача, стручних сарадника и сл.). Према садашњем Закону о јавним приходима и расходима, члан 23, школе морају да врате та средства у буџет, на шта упућује и члан 156, став 3, Закона о основама система образовања и васпитања.