Док у преко 1000 школа у Србији штрајк и даље траје, преговори између синдиката просвете и се одвијају на два фронта: на сачињавању Посебног колективног уговора и на изменама Закона о основама система образовања и васпитања (ЗОСОВ).
Један од резултата штрајка просветних радника (који је у току) је и моментално укључивање синдиката у Радну групу за измену ЗОСОВ-а. Радну групу чине и представници Министарства просвете, Националног просветног савета, Националног савета за средње стручно образовање, Савета за високо образовање, Завода за унапређивање образовања и васпитања и Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања. Представници синдиката у Радној групи су: Миодраг Сокић (СРПС), Александар Ничић и Љиљана Киковић (СОС), мр Весна Војводић Митровић (ГСПРС Независност) и Јелена Томић (УСПРС).
Шта даље
После осам дана рада, у понедељак је Радна група за измене и допуне Закона о основама система образовања и васпитања завршила свој посао. Преостају следеће етапе: да правници уреде предлоге, да министар са својим сарадницима изда сагласност, да се обави јавна расправа (Београд, Нови Сад, Ниш), да се министар поново сагласи и да Влада РС изгласа предлог Скупштини РС.
Преузимање, па конкурси!
Представници сва четири синдиката су задовољни радом Радне групе, али се у том задовољству крије и доза резерве, јер папир трпи све, па и накнадне измене. Мада су предано учествовали у свим дискусијама, синдикати су највише инсистирали на члановима 130 и 131, који уређују пријем радника у радни однос и преузимање радника са листе вишкова. На предлог синдиката, листе ће омогућити бољи положај за вишкове, али и за раднике који годинама раде са непуном нормом. Такође, радници који са непуном нормом раде у две школе ће моћи да прошире норму у својој школи, или да буду преузети у другу школу и „укрупњени“, што до сада није било могуће. Сужавају се и овлашћења директора школе у поступку избора радника по расписаном конкурсу.
Школски одбор – 5:3:3
На предлог синдиката, Школски одбор ће по новом Закону имати 11 чланова – 5 из редова колектива и по 3 представника локалне самоуправе и Савета родитеља. Ако и у области закона постоје „хитови“, ова новина представља прави „хит“!
Pet nastavnika u SO…mozda izgleda dobro, ali ce dovesti do novih i mnogih podela u kolektivima. Biram reci, da ne govorim protiv struke i kolega, al korov ce nas preplaviti.. Bice nam prepusteno da se sami borimo sa problemima svake vrste s opravdanjem da ionako sami upravljamo skolom. Nama ne treba veca odgovornost vec manji pritisak i uvazavanje naseg rada, kroz korektnu platu i adekvatan odnos drzave prema skoli i obrazovanju. U SO treba da bude tri nastavnika, tri clana lokalne samouprave i jedan roditelj. To je prava mera raspodele odgovornosti.
Колико видим опет није покренуто право питање везано за радно ангажовање наставника у некој школи од рецимо 5%. То је 2 сата рада. да је коректног приступа радник би у некој школи могао да буде примљен на минимално 20% (8 сати рада). У свету углавном важи правило да се у радни однос прима на бази радног дана (8 сати) а не дела радног дана јер реално неко ко хоће да ради 8 сати у 4 школе на пут мора да потроши барем пар сати а вероватно и више чекајући свој сат за рад.
Поштено је да неко ко је почео радни дан у некој школи добије 8 сати рада а нека школа размисли како да га ангажује ако у настави има 2 сата (1 школски час+припрема).
Видећемо шта ће бити коначан предлог али сумњиво је да се после непуне 2 годне мења овај закон. Нису ту чиста посла и мислим да ће у нацрту бити пуно (непријатних) изненађења. Просветни радници би морали да пажљиво прочитају овај текст и да о сваком ставу размисле водећи рачуна о последицама а посебно о могућим интерпретацијама јер може нешто да звучи супер а да буде крајње погубно за школе.
колико видим убачене су коске да се забављамо да би прошле неке одредбе које ће положај просветних радника сахранити.